contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

DO YOU KNOW

Dekonstrukcja w modzie

Paula Kamińska

fot. Sacai Spring/Summer 2015

DEKONSTRUKCJA W MODZIE

Asymetryczne stroje, ubrania sprawiające wrażenie niedokończonych, połączone z dwóch różnych tkanin, zastosowanie recyklingu i surowych wykończeń to dekonstrukcja. 

Debiut dekonstrukcji miał miejsce już w latach 80-tych u takich projektantów jak: Maison Martin Margiela, Comme des Garçons czy Yohji Yamamoto. 
Projektanci w nieoczywisty sposób pokazywali konstrukcję ubrania - coś co zwykle jest ukryte w projektach oni postanowili to pokazać. Łączyli różne faktury tkanin, pozornie niepasujące do siebie i zszyte razem części ubrań, eksponowali szwy, stosowali asymetrię. Chcieli pokazać coś nieszablonowego i odchodzącego od standardów tamtych lat.

fot. Mugler Spring 2016

Alison Gill w swoim artykule Deconstruction Fashion: The making of unfinished, decomposing and re-assembled clothes mówi: „Ubranie jest architekturą, która wyposaża ciało, przez co wprowadza pewne architektoniczne spojrzenie do procesu i mechaniki konstrukcji”.

Wizja zniszczonych ubrań Rei Kawakubo, założycielki Comme des Garçons, przyciągnęła wielu krytyków mody, a także miłośników surowo wykończonych projektów Kawakubo. Projekty miały nieregularne kształty, były obszerne i wielowarstwowe. Projektantka chciała nadać ubraniom bardziej intelektualny charakter oraz indywidualność. 

fot. Mugler Spring 2016

fot. Mugler Spring 2016

Francuski filozof Jacques Derrida w Liście do jednego z japońskich przyjaciół o dekonstrukcji pisze: „Chodziło bowiem o dokonanie rozbioru pewnych struktur, o ich rozdzielenie na czynniki pierwsze, o ich rozczłonkowanie (…). Jednak to rozbieranie, rozdzielenie, rozczłonkowywanie struktur (…), nie było działaniem negatywnym. Nie chodzi bowiem o zniszczenie, a o zrozumienie w jaki sposób skonstruowana jest pewna całość, o jej w tym celu swoiste odtworzenie”.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Adrianna Jannasz

fot. Acne Studios - Pre Fall 2015