contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

DO YOU KNOW

Marnotrawstwo New Look

Katarzyna Pyrek

Christian Dior na okładce Time

Jest 12 lutego 1947 roku. Dzień, który otworzył nowy rozdział w modzie.

Paryż. Salon przy ulicy Avenue Montaigne.

To właśnie tutaj Christian Dior zaprezentował rewolucyjną kolekcję, która zaczerpnęła z przedwojennego haute couture i przywróciła kobietom ich naturalne, powabne kształty.

Kreacja Christiana Diora na okładce Vogue, kwiecień 1947 r.

Małe ramiona, wyeksponowany, krągły biust, talia osy i biodra, które podkreślono baskinką. Kropką nad „i” był rozkloszowany, skrócony dół.

Francuz przy tworzeniu wymarzonego wizerunku nie oszczędzał na materiale. Wielokrotnie na jedną spódnicę zużywał ponad 20 metrów, co w powojennym świecie zdawało się być ogromnym marnotrawstwem.

Kilka lat racjonowania produktów, w tym tkanin i materiałów było dla ludzi codziennością i zakorzeniło się w ich mentalności.

Marynarka The Bar na okładce Dior Magazine

Christian Dior dzięki New Look z dnia na dzień stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych francuskich projektantów.

Zarówno rodzime jak i zagraniczne magazyny rozpływały się nad jego talentem. A największe gwiazdy światowego kina ustawiały się tłumnie w kolejce, by kupić projekty Francuza.

Jednak to tylko jedna strona medalu. Zarówno niemieckie jak i włoskie czasopisma pytały „kto ma za to zapłacić?”.

Christian Dior na okładce Paris Match

Przez klika lat tworzono akcje przeciwko New Look.

Najgłośniejsze demonstracje odbyły się w 1947 i 1948 roku, gdy Dior pojechał do Stanów Zjednoczonych, by promować New Look i perfumy Miss Dior.

Kobiety ubrane w kreacje przypominające bardziej mundury aniżeli kroje stworzone przez Christiana Diora, protestowały z transparentami.

Widniały na nich takie hasła jak: „Spalcie Diora” czy „Dior wracaj do domu”.

Kreacja Diora na okładce Vogue

Liczne grono kobiet pojawiało się przed hotelami, w których mieszkał francuski projektant, wykrzykując hasła o wolności w sposobie ubierania. Panie oskarżały Diora również o próbę zniewolenia kobiet i zamknięcie ich w sztywnych ramach ubioru.

Jednak rozwścieczone przeciwniczki haute couture i wizji kobiety stworzonej przez Christiana Diora przegrały.

Światu potrzebne było piękno.

I to właśnie entuzjazm i potrzeba oderwania się od wojennych realiów wygrały. Wygrał New Look.

Początki New Look Christiana Diora poznacie w artykule: New Look

 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Katarzyna Pyrek

Okładka biografii Christiana Diora