contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

DO YOU KNOW

Pepitka

Dominika Ziętara

Ubrania w pepitkę w kampanii Chanel na sezon wiosna/lato 2012

Pepitka, nazywana również z francuskiego „kurzą łapką” lub z angielskiego „psim zębem”, to od lat popularny, chętnie wykorzystywany przez projektantów wzór.

W modzie pojawił się on stosunkowo późno, gdyż jego początki sięgają już III wieku naszej ery.

Pepitka powstała w Skandynawii jako materiał tkany w przekrzywioną kratkę.

 Ubrania w pepitkę w kampanii Balmain na sezon wiosna/lato 2014

Ubrania w pepitkę w kampanii Balmain na sezon wiosna/lato 2014

Jednak najbardziej zbliżony wzór do dzisiejszego wywodzi się z XVII-wiecznej Szkocji, gdzie pojawił się na tweedowych pledach czyli prostokątnych, wełnianych kocach wykorzystywanych przez pasterzy do przenoszenia jagniąt, a także jako okrycie wierzchnie.

Z biegiem czasu ubrania w „kurzą łapkę” zaczęły zdobywać popularność by w końcu, za sprawą księcia Walii, który publicznie zaczął pokazywać się w garniturach w tweedową kratkę, trafić na salony.

Sweter w pepitkę marki Miu Miu

W latach 20. XX wieku nastąpił prawdziwy rozkwit pepitki.

Przestała ona być tylko wzorem tekstylnym, ale stała się uniwersalnym symbolem graficznym kojarzonym z luksusem i elegancją.

Rozsławienie „kurzej łapki” przypisuje się Coco Chanel dzięki, której ten wzór zdobył światową popularność, a także dołączył do grupy klasyków mody.

Spodnie w pepitkę marki Saint Laurent

Propagatorem pepitki był również Christian Dior, który swoje pierwsze perfumy Miss Dior z 1947 roku opakował w pudełko właśnie z tym charakterystycznym wzorem.

Również powstała w 1838 roku, australijska marka David Jones, wybrała pepitkę jako element swojego logo dzięki czemu stała się ona jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm w całej Australii.

W latach 60. XX wieku amerykański projektant Geoffrey Beene postanowił nieco odmłodzić i odświeżyć popularny już wówczas wzór.

Flakon perfum Miss Dior z 1947 roku

Wykonał on nadruki w kolorową pepitkę łącząc zgaszoną czerń z subtelną lawendą, butelkową zielenią i karmelem.

Tym samym zapoczątkował reinterpretację pepitki jako klasyki, która do dziś pojawia się na wybiegach takich marek jak: Saint Laurent, Oscar de la Renta czy Balmain. 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Dominika Ziętara

Torebka w pepitkę marki Stella McCartney

Ubranie w pepitkę w lookbooku kolekcji pre fall 2015 marki Hugo Boss