contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

DO YOU KNOW

Preppy

Dominika Ziętara

Kampania marki Ralph Lauren na sezon wiosna/lato 2013

Chęć naśladowania wyższych sfer społecznych była częstą inspiracją w historii mody.

Wzorowanie się w Stanach Zjednoczonych na strojach absolwentów elitarnych uczelni przyczyniło się do powstania stylu „preppy”, nazywanego również stylem Ligi Bluszczowej.

Szczyt popularności tego stylu przypada na czas konsumenckiego powojennego boomu, który nastąpił pod koniec lat 40. i trwał jeszcze w latach 50.

Styl ten dotyczył stroju studentów uczęszczających do prestiżowych szkół na Wschodnim Wybrzeżu, tak zwanych WSAP (White Anglo – Saxon Protestant – dla białych anglo–saksońskich protestantów), do których zalicza się Princeton, Yale i Harvard, alma mater wpływowych protestantów i prywatnych szkół, czyli „prep schools”.

Kampania marki Tommy Hilfiger na jesień 2011 roku

To właśnie od ich nazwy wywodzi się określenie „preppy”.

Duży wpływ na charakter stylu miał także północno–wschodni klimat, który pozwalał na noszenie piaskowych spodni, mokasynów, półbutów, swetrów w romby, bawełnianych kraciastych marynarek, koszulek polo, żeglarskich swetrów, garniturów bez zaznaczonej talii czy koszuli z bawełny oksfordzkiej z zapinanymi na guziki kołnierzykami.

W miarę wzrostu popularności stylu Ligi Bluszczowej, amerykańskie sklepy zaczęły specjalizować się w produkcji ubrań zgodnie z jego wyznacznikami.

Dobrymi przykładami są marki: J. Press oraz Brooks Brothers mające swoje punkty na uniwersyteckich kampusach.

Kampania marki Brooks Brothers na jesień 2008 roku

Ubiór w stylu „preppy” był elegancki, a zarazem codzienny i nieostentacyjnie drogi, uosabiał uprzywilejowanie i ekskluzywność klas wyższych – świata klubów, prywatnych lekcji tenisa, żeglarstwa i dobrych koneksji.

Dynamiczny wzrost popularności sprawił, że przybrał on miano stereotypowego. 

Jednak gdy w latach 60. nastąpiła rewolucja kulturalna w USA, a wraz z nią popularność zyskały ruchy hipisowskie i filozofia antykonsumencka, stał się on przedmiotem drwin.

Mimo to tak jak w przypadku boomu konsumenckiego lat 50., podobnemu trendowi w latach 80. towarzyszyło odrodzenie się stylu „preppy”, choć tym razem w dużo żywszej i bardziej kolorowej wersji.

Kampania marki J.Crew na jesień 2007 roku

Na fali popularności filmów takich jak „Klub winowajców” z 1985 roku czy „Dziewczyna w różowej sukience” z 1986, które lansowały ten właśnie styl, amerykańskie marki odzieżowe Ralph Lauren, Tommy Hilfiger i J. Crew postanowiły wykorzystać „preppy” w swoich kolekcjach, co przyniosło im ogromny sukces.

Również publikacja bestsellerowej książki Lisy Birnbach „The Official Preppy Handbook” z 1980 roku, która żartobliwie opisywała w niej ludzi, którzy noszą ubrania w tym właśnie stylu i wiodą pasujący do nich styl życia, pomogła „preppy” ponownie zyskać uznanie w modzie, kulturze i sztuce.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Dominika Ziętara

Okładka książki "The Official Preppy Handbook" autorstwa Lisy Birnbach