contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

DO YOU KNOW

Utility scheme

Katarzyna Pyrek

Protagonist jesień-zima 2015

Lata 40. XX wieku. Ziemię trawi zbrojny konflikt, z którego ogromem ludzkość nigdy dotąd nie miała do czynienia. Zwą go II wojną światową.

W wielu rejonach globu zaczyna brakować żywności, ale i materiałów, z których można by wyprodukować ubrania.

I choć dla wielu wygląd schodzi na dalszy plan, haute couture wciąż żyje. Jednak w bardzo okrojonej wersji.

Wartime fashion autorstwa Geraldine Howell

Bogate Europejki i Amerykanki wciąż chcą czuć się jak przed wojną – nosić ekskluzywne kreacje i poprzez nie wyrażać swoją osobowość i kobiecość.

Na ich drodze stają jednak zarządzenia, w myśl których odzież ma być racjonowana.

Do 1942 roku tego typu zasady dotknęły większą część Europy i Ameryki Północnej. Słaba jakość materiałów oraz nakaz ich odpowiedniego zużywania powodowały, wręcz okrutny, spadek jakości kreacji.

A na to haute couture nie mogło sobie pozwolić…

Aby zatrzymać obniżanie się kondycji materiałów, władze Wielkiej Brytanii postanowiły stworzyć system regulujący produkcję i racjonowanie.

Nazwano go utility scheme.

W myśl owego założenia ubrania miały posiadać doskonałą jakość. Jednak istniał tu jeden, mały haczyk.

Projektanci ograniczali ilości zużywanego materiału do minimum, gdyż każdy centymetr był na wagę złota. Paleta kolorów była niewielka, nie wspominając już o ozdobach i awangardowych krojach.

Utility scheme stało się sposobem na ujarzmienie spadku jakości pośród wysokiego krawiectwa.

Oryginalny czy też estetyczny wygląd nie był tak ważny jak wygoda i uniwersalność. 

A samo utility scheme stało się zjawiskiem na skalę światową.

Właśnie wtedy tryumf zaczęły święcić kapelusze, które do pary z butami stały się reklamą osobowości ich właściciela - jedynym sposobem wyrażenia siebie.

Protagonist jesień-zima 2015

Protagonist jesień-zima 2015

Wiele lat po wojnie wciąż pokutował pogląd, że stroje, w szczególności te haute couture, to fanaberia elit.

Sam Christian Dior odczuł to na własnej skórze, gdy o jego New Look mówiono, że jest marnotrawstwem i zniewala kobiety.

Jednak o tym dowiecie się z artykułu: Marnotrawstwo New Look.

 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Katarzyna Pyrek

Protagonist jesień-zima 2015

Protagonist jesień-zima 2015