contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

FOLLOW DESIGNERS

Goga Ashkenazi – nowa caryca mody

Katarzyna Pietrewicz

Goga Ashkenazi/Instagram @goga_vionnet

Urodzona w Kazachstanie, Goga Ashkenazi to była potentatka rynku ropy i gazu. Do branży mody weszła jak burza, pojawiając się na pierwszych stronach gazet, jako nowa właścicielka ponad 100-letniego domu mody Vionnet.

Urodzona, jako Gaukhar Berkalieva, jest córką kazachskiego inżyniera, który przebywał w kręgu bliskich współpracowników Michaiła Gorbaczowa. Wychowywała się w świecie przepychu i dostatku, kończąc najlepsze brytyjskie szkoły i odbierając dyplom Oxfordu. 

Swoją karierę rozpoczęła w sektorze inwestycji bankowych, jako młodszy analityk w firmie Morgan Stanley. Porzuciła jednak karierę w finansach, poślubiając amerykańskiego dziedzica fortuny hotelarskiej – Stefana Ashkenazy’ego. Los Angeles jednak nie przypadło jej do gustu i kiedy jej małżeństwo chyliło się ku upadkowi razem ze swoją siostrą założyła firmę MunaiGaz, która stała się głównym źródłem jej ogromnej fortuny:

W wieku 25 lat przemawiałam na konferencji Forbesa, udając, że się na tym znam i zakładając okulary, żeby wyglądać bardziej profesjonalnie.

Jej imprezowe życie i liczne romanse stały się pożywką dla brytyjskich tabloidów. Wśród jej kochanków wymienia się Księcia Andrzeja (brata Księcia Karola), dziedzica fortuny Fiata Lapo Elkanna oraz kazachskiego bilionera Timura Kulibayeva, z którym ma dwójkę synów.

Goga Ashkenazi podczas PFW 2016/Instagram @goga_vionnet

Od zawsze przejawiała zainteresowanie modą, a praca w biznesie paliwowym była tylko tak naprawdę krokiem do osiągnięcia zamierzonego celu. Jej matka zresztą sama szyła ubrania swoje i córki, także młoda Goga podpatrywała ją w atelier od najmłodszych lat.

Po hucznej imprezie z okazji 30-tych urodzin, która odbyła się w Tyringham Hall w Anglii i gościła takie osobistości jak Książę Andrzej czy Natalia Vodianova, Goga zdała sobie sprawę, że zarabianie i wydawanie góry pieniędzy na zachcianki to nie jest do końca droga, którą chce podążać. Zaczęła stopniowo oddawać firmę w ręce siostry, a sama postanowiła skupić się na swojej prawdziwej pasji – modzie.

Na 10 miesięcy przed zakupem Vionnet zaszyła się we Florencji, gdzie jej przyjaciółka Eva Cavalli (żona Roberto Cavalliego) towarzyszyła jej w przemianie. Goga obserwowała Evę, ucząc się przy okazji włoskiego, historii mody, sztuki i innych niezbędnych rzeczy.

W międzyczasie młoda milionerka szukała odpowiedniej marki, w którą mogłaby zainwestować. Na początku rozważała zakup Ferre’, porzuciła jednak szybko ten pomysł. Kolejną opcją była marka Ungaro, jednak Goga spóźniła się ze złożeniem oferty.

Nie wybrałam Vionnet, to Vionnet wybrało mnie.

Kiedy tylko dowiedziała się, że Vionnet szuka partnera, nie zastanawiała się ani chwili. W listopadzie 2012 roku posiadała już pełną kontrolę nad francuskim domem mody. Przeprowadziła się także do Mediolanu, gdzie znajduje się kwatera główna marki, do której zazwyczaj jeździ rowerem.

Vionnet pre-fall 2016-17/Instagram @goga_vionnet

Świat mody przyjął tę wiadomość dość sceptycznie. Ashkenazi zdawała sobie sprawę, że nie ma w tym biznesie żadnego doświadczenia, postanowiła więc otoczyć się grupą wykwalifikowanych współpracowników. 

Przypadkiem objęła także stanowisko Dyrektora Kreatywnego marki – została z połową niedokończonej kolekcji, projektantem, który nie pojawiał się w pracy. Musiała przejąć stery i zaprezentować pierwszą kolekcję ready-to-wear na sezon wiosna-lato 2013, która nie wzbudziła zachwytu krytyków, co jednak nie zraziło Ashkenazi.

W 2014 roku milionerka zatrudniła Husseina Chalayana, który zaprojektował dwie kolekcje demi-couture, a Carine Roitfeld zajęła się tym, żeby najbardziej znane nazwiska w Hollywood pokazały się na czerwonym dywanie w projektach Vionnet (Amy Adams, Cate Blanchett, Cameron Diaz).

Ashkenazi nie chce zmieniać DNA marki, pragnie czerpać z dziedzictwa francuskiego domu mody. Mimo mieszanych recenzji, sprzedaż projektów marki wzrosła o prawie 50 procent, a prezentowane na wybiegu niezwykle kobiece, ale nadające się do noszenia projekty, zyskały rzeszę fanek. 

Milionerka planuje dalszy rozwój marki, skupiając się na otwieraniu kolejnych butików i przywróceniu francuskiemu klejnotowi dawnego blasku.

Vionnet jest dla mnie bezcenna. Prędzej pozwolę sobie uciąć rękę niż się jej pozbędę!

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook


Tekst: Katarzyna Pietrewicz