contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

FOLLOW DESIGNERS

Projektuje kto może

Katarzyna Pietrewicz

Bliźniaczki Olsen na okładce magazynu The Edit/ mat. prasowe/The Edit

Żyjemy w czasach, kiedy gwiazdy i celebryci mają ogromny wpływ na opinię publiczną.

Ta popularność sprawia, że podejmują coraz to nowe wyzwania, w tym również w branży mody. Chodzi tu głównie o posiadanie własnej marki odzieżowej, gdyż z projektowaniem nie ma to zwykle wiele wspólnego.

Czasem jest to sukces, częściej – totalna klapa.

Victoria Beckham na okładce Vogue UK/ mat. prasowe/Vogue UK

Kiedy zdecydowała się na porzucenie muzyki, żeby zająć się modą, nikt nie sądził, że jej się uda. Nie było też więc żadnej presji ani oczekiwań. Debiutancka kolekcja Victorii Beckham pokazana podczas NYFW w 2008 roku okazała się zaskoczeniem.

Eleganckie sukienki spotkały się z aprobatą środowiska mody i zyskały rzesze fanów – przynajmniej tych, którzy mogli sobie na nie pozwolić.

Od tego momentu jej projekty noszą takie gwiazdy jak Kate Winslet, Rachel Weisz czy Beyonce.  

W 2011 roku otrzymała tytuł Projektanta Roku w ramach British Fashion Awards i wcale nie zamierza zwalniać tempa:
- Chcę posiadać imperium – chcę rosnąć- powiedziała w wywiadzie dla NYT.

Victoria Beckham na okładce Vogue Australia/ mat. prasowe/Vogue Australia

Co wpłynęło na jej sukces? Na pewno fakt, że sama jest wymagającym klientem i swoje projekty kieruje do osób spragnionych luksusu. Branża ją zaakceptowała, ponieważ sama traktuje tę branżę poważnie.

Nie robi wielkiego zamieszania wokół swojej marki – uczy się na błędach poprzedników (m.in. Jennifer Lopez). Mimo wszystko, niektórzy projektanci mają problem z jej statusem. Dolce&Gabbana nie zaliczają jej do grona projektantów, a wrzucają do worka z sieciówkami takimi jak Zara i H&M.

Bliźniaczki Olsen na okładce Vogue'a/ mat. prasowe/Vogue

Gwiazdy małego i dużego ekranu też potrafią odnaleźć się w świecie mody. Mary Kate i Ashley Olsen od 10 lat budują swoje „małe” imperium. Posiadają obecnie 3 marki: Olsenboyle dla JCPenny, ready-to-wear Elizabeth and James oraz markę ekskluzywną The Row. Zadebiutowały na NYFW w 2007 roku, skrzętnie unikając publicznych wystąpień.

Nie chciały, aby sukces zależał od ich popularności: 

- Jeśli miałoby się udać, to tylko ze względu na jakość projektów – mówi Ashley. The Row skupia się na ponadczasowej i luźnej elegancji z dużym naciskiem na jakość materiałów. Jednym słowem ubrania mają być piękne, ale i praktyczne.

Bliźniaczki idealnie wyczuły zmieniające się nastroje. W dobie kryzysu coraz więcej kobiet szukało ponadczasowych, wysokiej jakości ubrań.

Luksusowe materiały i produkcja osadzona w USA sprawiają, że The Row nie należy do tanich marek.

Kampania The Row pre-fall 2014/ mat. promocyjne The Row

Kampania The Row pre-fall 2014/ mat. promocyjne The Row

Gwen Stefani markę L.A.M.B. założyła z myślą o codziennych kreacjach.

Sama o sobie mówi, że nigdy nie będzie Vivienne Westwood – robi takie ubrania, które sama chciałabym nosić.

Mimo iż Cathy Horyn z NYT uparcie twierdzi, że powinna się raczej skupić na śpiewaniu, Stefani osiąga dochód ok. 90 mln $ rocznie, sprzedając ubrania, akcesoria oraz perfumy.

Kampania perfum L.A.M.B./mat. promocyjne L.A.M.B.

Sukcesy w branży to jednak rzadkość. Częściej możemy podziwiać wielkie wpadki równie wielkich celebrytów. 

Beyonce, która ma zdolność zamieniania wszystkiego czego tylko się dotknie w złoto, nie poradziła sobie w tym biznesie.

Jej marka House of Dereon, założona wspólnie z mamą, okazała się niewypałem.

Kampania House of Dereon jesień 2011/mat. promocyjne House of Dereon

Kanye West nie mógł ukryć niedowierzenia, kiedy jego kolekcja została skrytykowana przez wszystkie osoby w branży.

Suzy Menkes powiedziała, że nie pojawi się na kolejnym pokazie (o ile taki będzie), a NYT stwierdził, że oglądanie tego przypominało godzinny rezonans magnetyczny.

Kanye West na okładce Rolling Stone Magazine/mat. prasowe/Rolling Stone Magazine

Jedną z większych pomyłek była kolaboracja Lindsay Lohan z marką Ungaro. Sam Emanuel Ungaro, będący już na emeryturze, powiedział:

- Ta współpraca była katastrofą. Jestem wściekły, ale nie mogę nic z tym zrobić. Nie mam już absolutnie żadnych powiązań z marką – stwierdził Ungaro.

Kolaboracja, która miała zapewnić rozgłos Ungaro, spotkała się z przerażeniem i szokiem ludzi ze świata mody.

Kanye West publicznie obwiniał Lohan za zrujnowanie wiarygodności gwiazd w roli projektantów.

Lindsay Lohan na okładce Elle/mat. prasowe/Elle

W dzisiejszych czasach ciężko odpowiedzieć na pytanie, czy kupujemy coś ze względu na jakość projektu czy ze względu na nazwisko na metce. Jedno jest pewne, każdy może zostać projektantem.

Na szczęście, nie każdemu się to udaje.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

tekst: Katarzyna Pietrewicz