contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Bycie kopiowanym to cena sukcesu

Jagoda Lisiak

Kampania Louis Vuitton wiosna-lato 2017

Krótka historia prawa patentowego

Pierwsze ślady prawa patentowego odnaleźć można około 500 roku p.n.e. w greckim mieście Sybaris. Udzielano wówczas prawa do wyłączności na stosowanie danych rozwiązań, które miały ułatwić funkcjonowanie miasta. Natomiast pierwszy nowożytny patent datuje się na rok 1421.  Przypisuje się go łodzi Il Badalone zbudowanej przez Filippo Brunelleschiego. Trzydzieści lat później pierwszy patent dwudziestoletni przyznał Johnowi z Utynam angielski król Henryk VI. 

W roku 1474 Rada Republiki Wenecji uchwaliła pierwszą regulację chroniącą prawa wynalazców. Ochrona danego wytworu trwała dziesięć lat, a w XVI wieku została przedłużona do dwudziestu. W Stanach Zjednoczonych całościowy program ochrony własności intelektualnej powstał w roku 1790, a rok później został on zaadaptowany również we Francji. 

Przed Wystawą Światową zorganizowana w stulecie rewolucji francuskiej w roku 1883 podpisano Konwencję Paryską, która chroni interesy producentów i wynalazców. Konwencja ta ważna jest w stu siedemdziesięciu trzech państwach.

Oryginalna torebka Louis Vuitton/Instagram: @louisvuitton

Ochrona przed fałszerstwem w branży modowej

Prawdopodobnie pierwszym projektantem borykającym się w problemem kopii swoich produktów był Louis Vuitton. Jego strategia polegała na wprowadzaniu innowacji. Gdy dany wzór przejmowany był przez konkurencje, Vuitton wymyślał nowy. W roku 1896 (cztery lata po śmierci założyciela firmy) został wprowadzony słynny monogram z inicjałami LV – wówczas malowany ręcznie. Logo nie tylko nie uniemożliwiło kradzieży wzorów, lecz także doprowadziła do tego, że obecnie produkty Louis Vuitton są najczęściej podrabianymi na świecie. Obecnie firma wydaje rocznie około siedemnastu milionów dolarów na walkę z fałszerzami.

Problem ten nie dotyczy jedynie firmy Louis Vuitton. Wśród dziesięciu najczęściej kopiowanych firm wymienia się także Burberry, Bulgari, Marc Jacobs, Nike, Rolex, Adidas, Chanel oraz Gucci. Świadczy to jedynie o rozpoznawalności marek. Jak mawiała Coco Chanel: „Bycie kopiowanym to cena sukcesu”. 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Natalia Wąsik

Kopie produktów marki Louis Vuitton/Instagram: @burguesinhasbags