contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Goyard - luksus dla koneserów

Jagoda Lisiak

Esprit Malletier/fot. materiały prasowe Goyard

Choć mniej popularny niż Louis Vuitton czy Hermes, dom mody Goyard niezaprzeczalnie należy do producentów najwyższej jakości galanterii skórzanej. W 1792 roku Pierre-François Martin założył sklep pod nazwą House of Martin. Produkował nie tylko kufry i walizki podróżne, lecz także kapelusze, meble oraz wieszaki na ubrania za „godziwą cenę’’. Firma szybko zaskarbiła sobie francuską arystokrację, a także Jej Książęcą Mość Marie-Caroline de Bourbon-Siciles. W 1852 roku (choć na logotypie widnieje data 1853) stery nad marką przejął François Goyard, który od siedmiu lat był uczniem poprzedniego właściciela domu. Po trzydziestu dwóch latach Francois wprowadził markę na zupełnie inny poziom, a także zmienił nazwę na obecną. W swojej późniejszej historii z wyrobów marki korzystali także Książę Windsoru czy Coco Chanel.

Saint-Louis/fot. materiały prasowe Goyard

Syn Francoisa, Edmond, otworzył trzy filie firmy: w Monte-Carlo, Biarritz i Bordeaux. Tworzył także pierwsze reklamy oraz brał udział w międzynarodowych targach, na których poznawał swoich przyszłych klientów. W 1892 roku Edmond zaprojektował także słynny na całym świecie wzór Goyardine. Za inspirację posłużyła mu historia rodzinna. Spiętrzone kropki we wzorze jasno wskazują na wpływ dzienników prowadzonych przez jego przodków. Innowacją na tamte lata było także wykorzystanie materiału wodoodpornego, ale miękkiego w dotyku, co wyraźnie odróźniało Goyarda od konkurencji. Produkcja materiału została wstrzymana po drugiej wojnie światowej, aż do 1998 roku. Wznowienie przyniosło także szerszą paletę barw: od czerwonego i pomarańczowego, poprzez żółty do szarego i białego. Swojej premiery doczekała się także różowa wersja, która szybko nabrała wartości kolekcjonerskiej.

Saigon shoulder strap/fot. materiały prasowe Goyard

Obecnie Goyard ma tylko sześć butików na całym świecie: w Paryżu, Nowym Jorku, Londynie, San Francisco, Biarritz, Mexico City oraz paryski Chic du Chien poświęcony akcesoriom dla zwierząt, który powstał naprzeciwko słynnego butiku przy Rue Saint-Honore 233. Produkty Goyard można kupić także w kilku luksusowych galeriach handlowych.

Od wielu lat marka słynie z dyskrecji, wystrzegania się autopromocji, reklam czy e-commerce, a także z odmawiania udzielenia wywiadów – cóż, jest to luksus najwyższej klasy tylko dla koneserów. Mimo odrębnej strategii rynkowej na tle innych przedstawicieli segmentu luksusowego, Goyard z każdym rokiem zyskuje na popularności.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Karol Droździk