contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka

Jagoda Lisiak

Okładka książki "Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka" Krzysztofa Tomasika

Polski rynek wydawniczy zalewany jest biografiami projektantów. Jakby w świecie niskiego czytelnictwa biografia była gwarancją sprzedaży. Cóż jeszcze oprócz poradników można przeczytać? – zastanawiają się modą zainteresowani, którzy nie boją się natłoku liter. Wyjątkowo polecam biografię Grażyny Hase.

Po raz kolejny sprawdza się zasada, według której pisarze niezajmujący się modą na codzień, podejmują się tego tematu w sposób nowatorski i ciekawy. Krzysztof Tomasik pisał wcześniej książki o peerelowskim społeczeństwie, m.in. „Mulat w pegeerze” (2011) i „Seksbomby PRL-u” (2014).

Projekty Grażyny Hase na wystawie Modna i Już/Instagram: @wydawnictwo_marginesy

Pisarza i projektantkę połączyła Pola Negri. Poznali się oni na festiwalu twórczości artystki w roku 2010 w Lipnie. Dłuższe rozmowy zaczęli prowadzić ze sobą już w Warszawie, a z nich narodziła się książka „Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka”.

Wędrując po wymienionych w tytule sferach życia projektantki, nie jest prowadzony przez banał i tanią sensację. Przedstawione fakty pozwalają jedynie zrozumieć, co kształtowało Hase jako projektantkę i artystkę, którą się w roku 1980 niejako przymusowo stała (właśnie wtedy została założona Galeria Grażyny Hase). 

Dzięki rzetelnie zgromadzonym materiałom archiwalnym, czytelnik odbywa podróż w czasie. Widzi Hase na zdjęciach z albumów rodzinnych, okładek „Przekrojów” (pracę w branży modowej zaczynała od zawodu modelki), sesji zdjęciowych z zagranicznych magazynów m.in. niemieckiego „Für Sie”.  Wielopłaszczyznowo pokazane są również projektowane przez nie ubrania – w latach siedemdziesiątych nosili je wszyscy.

Kozaki z pierwszej kolekcji Grażyny Hase, rok 1967/Instagram: @dominikaslowik

Historia opowiedziana jest niezwykle dynamicznie. Ze stron bije pomysłowość, zaradność. Hase nie walczyła z komunizmem jak jej konkurentka Barbara Hoff. Ubraniami tworzyła wolność swoją i towarzystwa, w którym się obracała.

Pozycję tę warto przeczytać nie tylko z powodu faktów i ciekawostek, w które obfituje. Kluczowa jest też jej forma i nadana przez autora konstrukcja (np. w kwestii stosownej selekcji informacji). Chwała autorowi za potraktowanie czytelników jako istot rozumnych i głodnych zawartych w książce informacji.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Natalia Wąsik