contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Haute-à-Porter czyli przyszłość mody couture

Paula Kamińska

 fot. mat. prasowe Hasselt Fashion Museum 

fot. mat. prasowe Hasselt Fashion Museum 

Początek kwietnia przyniósł otwarcie wystawy „Haute-à-Porter" w Fashion Museum w belgijskim Hasselt. Zacieranie się granic jest ostatnio w wielu kwestiach gorącym tematem, dlatego zadajemy sobie pytanie: czy klasyczny podział na modę couture i prêt-à-porter nadal jest zachowany, czy moda zmierza w kierunku uniwersalności? Dziesiątki zgromadzonych od lat 80-tych do dziś projektów i fotografii na wystawie mają pomóc odpowiedzieć na to pytanie. 

Kurator i pomysłodawca wystawy, utalentowany Filep Motwary - kostiumograf, bloger, fotograf, stylista i dziennikarz, określił, że „prêt-à-porter przeszło ewolucję, jest czymś o wiele więcej niż przedtem". Według Motwary'ego prêt-à-porter obecnie znajduje się najbliżej haute couture - czyli najwyższej, najbardziej dokładnej i luksusowej formy mody, niż kiedykolwiek wcześniej. Wcześniej to projektanci couture dyktowali trendy, które wędrowały przez krawców do manufaktur, które odtwarzały projekty. Podobna historia miała miejsce w przypadku Yves Saint Laurenta, którego pomysły w domu mody Dior początkowo zostały zdegradowane, jednak to właśnie on kilka lat później został pionierem mody ready-to-wear otwierając swój butik przy Rive Gauche, udowadniając, że prêt-à-porter jest poważnym biznesem.

Podczas gdy prêt-à-porter rosło w siłę, rola couture zmieniła się - stało się ono miejscem ogromnego kunsztu, możliwości eksperymentowania. Filep Motwary twierdzi jednak, że w ostatnich latach „high fashion" przeżywa odrodzenie, pokazując przykład sukcesu Giambattisty Valliego.

Wystawa demonstruje, że fantazję możemy odkryć w obydwu modowych światach, których granice nigdy nie pozostaną nieruchome. W dobie konsumpcjonizmu i wszechobecnego wpływu social mediów projektanci mody ready-to-wear zmienili sposób prezentowania swoich kolekcji, jednak jak jest w przypadku couture? Młody twórca mody haute couture Yacine Aouadi w wywiadzie dla portalu The Cut, trafnie podsumował, że „(...) projektantom nie zależy na wielu pokazach, butikach czy sprzedaży setek akcesoriów. Chcą tworzyć coś autentycznego, małego, ludzkiego". 

Wystawę „Haute-à-Porter" można oglądać do 11 września 2016 roku. Dodatkowym powodem do koniecznego obejrzenia wystawy jest występ polskiej top modelki Oli Rudnickiej z agencji Model Plus, która pojawia się w imponujących kreacjach i zabiera nas w podróż w głąb historii kunsztu krawieckiego.  

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

tekst: Ewa Pestkowska

zdjęcia: materiały prasowe Hassel Fashion Museum