contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Kosmiczna moda

Katarzyna Pyrek

Harper's Bazaar, maj 1966 r.

Choć w XXI wieku kwestia podboju kosmosu nie jest tak emocjonująca, to w latach 60. XX wieku fascynacja przestrzenią pozaziemską niejednokrotnie przeradzała się w obsesję.

Zarówno architekci, styliści wnętrz i kreatorzy czerpali garściami z projektów rakiet.

Budynki tworzono inspirując się statkami kosmicznymi czy latającymi spodkami. Nie inaczej miała się sprawa z wnętrzami, które przypominały pomieszczenia prosto z NASA. Zaś sposób życia w uniwersum podglądano w kreskówce Jetsonowie.

Vogue, lata 60. XX wieku

Wszechświat stał się jednym z najciekawszych tematów poruszanych przez ówczesnego człowieka. Powodem było wysłanie pierwszego sztucznego satelity, jakim był Sputnik oraz zapowiadane lądowanie na Księżycu.

Na owe zakusy więc nie mogła być obojętna branża mody.

Głównymi elementami Space Age – ery kosmicznej w modzie - były geometryczne kroje ubrań, które miały przede wszystkim błyszczeć. Inspiracją były kombinezony astronautów.

Uzupełnieniem były długie kozaki i nakrycia głowy przypominające te, których używali kosmonauci.

Harper's Bazaar, kwiecień 1965 r.

Wełnę czy jedwab odrzucono na rzecz lateksu, nabłyszczanej skóry, winylu czy PCV. Stroje musiały różnić się jak najbardziej od tych, dotychczas przeznaczonych do chodzenia na Ziemi.

Pionierem Space Age był francuz André Courrèges, uczeń Cristóbala Balenciagi. Zafascynowany światową euforią podboju księżyca stworzył w 1965 roku kolekcję, która miała być odpowiedzią na ową ekstazę.

Mini spódniczkom nadał białe i srebrne odcienie  – barwy satelity Ziemi. Sylwetka kosmicznej dziewczyny przywodziła na myśl geometryczne wzory – kwadraty, trapezy, trójkąty. I to właśnie sukienki o kroju litery A święciły przede wszystkim tryumfy.

Nieodzownym elementem kreacji Courrègesa były, równie białe co spódnica, lecz plastikowe kozaczki. Francuz uwielbiał też paski i prążki, które często mieniły się złotem i srebrem.

Wykończeniem wizerunku był mocny, geometryczny makijaż i okulary z grubymi, białymi oprawkami.

Do dziś dom mody Courrèges tworzy kreacje, które inspirowane są kosmiczną erą lat 60. XX wieku.

L'Officiel, lata 60. XX wieku

Harper's Bazaar, kwiecień 1969r.


Na światowe trendy obojętny nie był również Pierre Cardin. W 1968 roku wypuścił kolekcję Cosmos składającą się z futurystycznych kreacji unisex.

Kontrastowe zestawienia kolorów łączył z błyszczącymi zamkami i rękawiczkami sięgającymi za łokcie.

W odróżnieniu do Courrègesa stosował on ciemniejsze barwy. Uwielbiał czarne, kryjące rajstopy, których uzupełnieniem były lateksowe kozaki do połowy uda.

Radiorama, lata 60. XX wieku

Vogue, lata 60. XX wieku


Pośród fanów kosmicznego stylu znalazł się również Hiszpan Paco Rabanne, który do tworzenia swoich kreacji używał metali, plastiku czy lustrzanych płytek.

Jego projekty często przypominały zbroje. Uwielbiał futuryzm i przeźroczystości.

A jego kolekcja z 1966 roku, stworzona z małych, plastikowych fragmentów połączonych nićmi z tworzyw sztucznych, uznana została przez Vogue za skandalizującą.

Plakat filmu Jak ukraść milion dolarów

Kosmiczna era była bodźcem do stworzenia kostiumów ówczesnej kinematografii, inspirowała do tworzenia filmów o istotach pozaziemskich - i tutaj mieli swój wkład projektanci.

W jednej ze scen w komedii kryminalnej Jak ukraść milion dolarów Audrey Hepburn prezentuje biały hełm André Courrègesa. Natomiast lateksowy, kosmiczny, strój Jane Fondy w filmie Barbarella zaprojektował Paco Rabanne.

Plakat filmu Barbarella

Podróże kosmiczne co jakiś czas są wdzięcznym tematem, który interpretują projektanci i marki odzieżowe.

Niedawno ogromną popularnością cieszyły się bluzy polskiej marki Aloha From Deer z grafikami, które przedstawiają wszechświat.

Natomiast w kolekcji Gucci na sezon jesień-zima 2014 pojawiły się wysokie kozaki z błyszczącej skóry.

Aloha From Deer

Aloha From Deer


Era kosmiczna rozpoczęła się ponad 50 lat temu i swój rozkwit w kolekcjach projektantów przeżywała w latach 60. XX wieku.

Z tamtej euforii dziś zostało w modzie to co najlepsze ze Space Age – sukienki w kształcie litery A czy buty z cholewami do połowy uda.

 


Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook 

tekst: Katarzyna Pyrek