contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Moda i religia

Dominika Ziętara

Motyw religijny w kampanii marki Dolce&Gabbana na sezon jesień/zima 2014

Karl Lagerfeld nazywa siebie „misjonarzem mody”, a Vogue, najsłynniejszy magazyn mody na świecie, uznawany jest za biblię.

Jednak na tym nie koniec powiązań mody i religii, bo znani kreatorzy często czerpią inspirację do swoich kolekcji właśnie z religijnego świata.

Lista powiązań mody z religią jest bardzo długa, sięga bowiem już lat 30. kiedy Elsa Schiaparelli wykorzystała flagę Watykanu i haftowane klucze świętego Piotra projektując swoje garnitury.

Sukienka "pretino" autorstwa Sorelle Fontana

Dwadzieścia lat później, Sorelle Fontana (siostry Fontana), zaprojektowały sukienkę o nazwie „pretino”, co dosłownie oznacza „sukienkę małego księdza”.

Do religijnych symboli nawiązywał także Helmut Newton w sesji zdjęciowej dla włoskiego wydania magazynu Vogue w grudniu 1983 roku.

Podczas pokazu Thierryego Mugglera na sezon jesień/zima 1985 kolekcji towarzyszyły takie elementy jak: zakonnice, Madonna z dzieciątkiem, ukrzyżowany Chrystus czy krwawiące najświętsze serce.

Sesja autorstwa Helmuta Newtona opublikowana we Włoskim wydaniu magazynu Vogue w 1983r.

Podobna sceneria kilkakrotnie pojawiała się na pokazach innego skandalisty, Jeana Paula Gaultiera.

Główną rolę w kolekcji ready to wear duetu Dolce&Gabbana na sezon jesień/zima 2014 odgrywały bogato zdobione haftem kreacje w kolorach purpury i złota.

W czasie pokazu zaprezentowano również mozaiki pochodzące z Sycylijskiej Katedry  w Monreale.

Motyw religijny w kampanii marki Dolce&Gabbana na sezon jesień/zima 2014

Pośród akcesoriów znalazły się złote korony, kolczyki w kształcie krzyży, różańcowe naszyjniki, a nawet torebki noszące nazwę po świętej Agacie, patronce Katanii.

Także przedstawiona przez Stefano Dolce i Domenico Gabbana, w kolekcji haute coture na sezon wiosna/lato 2012 kreacja ślubna, składająca się z klasycznego welonu i sukni inspirowana była wizerunkiem Maryji Panny.

Inspiracja religią opanowała również Wyspy Brytyjskie, gdzie projektantka domu mody Alexander McQueen, Sarah Burton, w 2013 roku, w swojej jesiennej kolekcji lansowała punkowe stylizacje przełamane wizerunkami zakonnic, kardynałów i księży.

Kampania marki Alexander McQueen na sezon jesień/zima 2013

Religijne akcenty pojawiły się także w modzie męskiej, w kolekcji Ricardo Tisciego dla marki Givenchy na wiosnę 2013 roku.

Projektant zaproponował bluzy i t-shirty ozdobione obrazami Williama Adolphea Bouguereau o tematyce właśnie religijnej.

Moda uwielbia szokować, projektanci poszukują niekonwencjonalnych rozwiązań i inspiracji, by dostarczać emocji i przełamywać kolejne konwenanse, a tematyka taka jak religia sprawdza się w tym wypadku idealnie.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Dominika Ziętara

Kampania marki Givenchy menswear-wiosna/lato 2013