contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Moda na trupy

Katarzyna Pietrewicz

Guy Bourdin dla Charles Jourdan

Przemoc, zdjęcia przypominające sceny gwałtu, odcięte kończyny i wreszcie zwłoki – moda pozwala sobie na coraz więcej. Fotografowie zaczynają traktować niedopuszczalne społecznie zachowania, jako elementy kampanii reklamowych mające przyciągać uwagę. 

Wszystko zaczęło się w latach 70-tych, kiedy fotograf Guy Bourdin wykorzystał motyw kobiecych zwłok w kampanii butów Charlesa Jourdana. Owocem tej współpracy była seria zdjęć przedstawiających oderwane od ciała, „martwe” nogi, nogi przywiązane do torów kolejowych i ubrane w kolorowe rajstopy, czy też leżące bezwładnie na plaży obok budki telefonicznej, w której kobieta prawdopodobnie dzwoni po pomoc… Bardziej dosadne kampanie ukazywały obrysowany na asfalcie kredą zarys kobiecego ciała wśród plam krwi i samotnych, różowych butów.

Guy Bourdin dla Charles Jourdan

Guy Bourdin dla Charles Jourdan

Opowieści z prywatnego życia fotografa jak i z jego sesji zdjęciowych, wskazują, że jego kontrowersyjne fascynacje były czymś znacznie poważniejszym niż tylko pomysłami na sesje zdjęciowe. Dwie jego kochanki zginęły w tajemniczych okolicznościach, a kolejna próbowała popełnić samobójstwo w dramatycznej próbie ucieczki z jego mieszkania, w którym prawdopodobnie ją przetrzymywał. Bliskie mu osoby tłumaczyły po jego śmierci, że jego zaborczość i kontrola wynikały z porzucenia przez matkę w młodym wieku.

Guy Bourdin dla Charles Jourdan

Francuz był często porównywany ze swoim kolegą po fachu – Helmutem Newtonem, który był kolejnym fotografem jawnie eksponującym w swoich zdjęciach sadyzm i przemoc. Kampania torebek firmy Redwall przedstawia modelki owinięte w folię spożywczą, do których ktoś strzela. Nagie lub martwe kobiety leżące na chodniku to standard w wykonaniu fotografa - dzięki temu zyskał sławę i wzbudzał skrajne emocje.

Helmut Newton dla Redwall

Ta dwójka fotografów zasłynęła jako wielcy twórcy, których prace inspirują tysiące współczesnych fotografów. Śmierć, przemoc i dominacja seksualna dzięki nim stała się celebrowana w świecie mody. To motyw, który bardzo często powtarza się we współczesnych kampaniach czy sesjach dla największych magazynów mody.

Marc Jacobs do swojej kampanii na sezon wiosna-lato 2014 zaprosił kontrowersyjną gwiazdkę muzyki pop – Miley Cyrus. Nie ona jednak wbrew wszystkim przekonaniom wzbudziła największe zainteresowanie. Piosenkarka została sfotografowana na plaży w najnowszych ubraniach projektanta wśród… kobiecych zwłok. 

Marc Jacobs wiosna-lato 2014

Kampania Jacobsa zbiegła się w czasie z promocją filmu Gone Girl, którego główni bohaterowie trafili na okładkę Entertainment Weekly. Martwa Rosamund Pike leży na stole w objęciach swojego męża.

W sesji dla Vogue Italia, Franca Sozzani postawiła sobie za cel walkę z przemocą domową wobec kobiet. W edytorialu Horror Story, który w większości wzbudzał skrajne emocje, widzimy kobiety uciekające od mężczyzn trzymających broń, a także kobiety martwe, z krwią spływającą po twarzy. Na drugim planie, wygodnie w fotelu siedzi mężczyzna…

Jimmy Choo także sięgnął po motyw zwłok w swojej kampanii z 2006 roku, pokazując kobietę leżącą w bagażniku samochodu. Obok niej stoi mężczyzna z łopatą. Czyżby zamierzał wykopać grób? 

Jimmy Choo jesień-zima 2006

Rok później Internet obiegła kontrowersyjna sesja magazynu W z Doutzen Kroes. Na wpół naga modelka, w swojej martwej ręce na jednym ujęciu trzyma wielkiego, pluszowego misia.

Temat kontrowersyjny, który jednak się sprzedaje. Bierność, niepokojąca błogość i seksualność martwej kobiety, odpowiednio wystylizowanej, staje się chodliwym towarem we współczesnym świecie mody.


Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Katarzyna Pietrewicz

Guy Bourdin dla Charles Jourdan

Okładka magazynu Entertainment Weekly

Vogue Italia: Horror Story