Moda na trupy
Katarzyna Pietrewicz
Guy Bourdin dla Charles Jourdan
Przemoc, zdjęcia przypominające sceny gwałtu, odcięte kończyny i wreszcie zwłoki – moda pozwala sobie na coraz więcej. Fotografowie zaczynają traktować niedopuszczalne społecznie zachowania, jako elementy kampanii reklamowych mające przyciągać uwagę.
Wszystko zaczęło się w latach 70-tych, kiedy fotograf Guy Bourdin wykorzystał motyw kobiecych zwłok w kampanii butów Charlesa Jourdana. Owocem tej współpracy była seria zdjęć przedstawiających oderwane od ciała, „martwe” nogi, nogi przywiązane do torów kolejowych i ubrane w kolorowe rajstopy, czy też leżące bezwładnie na plaży obok budki telefonicznej, w której kobieta prawdopodobnie dzwoni po pomoc… Bardziej dosadne kampanie ukazywały obrysowany na asfalcie kredą zarys kobiecego ciała wśród plam krwi i samotnych, różowych butów.
Guy Bourdin dla Charles Jourdan
Guy Bourdin dla Charles Jourdan
Opowieści z prywatnego życia fotografa jak i z jego sesji zdjęciowych, wskazują, że jego kontrowersyjne fascynacje były czymś znacznie poważniejszym niż tylko pomysłami na sesje zdjęciowe. Dwie jego kochanki zginęły w tajemniczych okolicznościach, a kolejna próbowała popełnić samobójstwo w dramatycznej próbie ucieczki z jego mieszkania, w którym prawdopodobnie ją przetrzymywał. Bliskie mu osoby tłumaczyły po jego śmierci, że jego zaborczość i kontrola wynikały z porzucenia przez matkę w młodym wieku.
Guy Bourdin dla Charles Jourdan
Francuz był często porównywany ze swoim kolegą po fachu – Helmutem Newtonem, który był kolejnym fotografem jawnie eksponującym w swoich zdjęciach sadyzm i przemoc. Kampania torebek firmy Redwall przedstawia modelki owinięte w folię spożywczą, do których ktoś strzela. Nagie lub martwe kobiety leżące na chodniku to standard w wykonaniu fotografa - dzięki temu zyskał sławę i wzbudzał skrajne emocje.
Helmut Newton dla Redwall
Ta dwójka fotografów zasłynęła jako wielcy twórcy, których prace inspirują tysiące współczesnych fotografów. Śmierć, przemoc i dominacja seksualna dzięki nim stała się celebrowana w świecie mody. To motyw, który bardzo często powtarza się we współczesnych kampaniach czy sesjach dla największych magazynów mody.
Marc Jacobs do swojej kampanii na sezon wiosna-lato 2014 zaprosił kontrowersyjną gwiazdkę muzyki pop – Miley Cyrus. Nie ona jednak wbrew wszystkim przekonaniom wzbudziła największe zainteresowanie. Piosenkarka została sfotografowana na plaży w najnowszych ubraniach projektanta wśród… kobiecych zwłok.
Marc Jacobs wiosna-lato 2014
Kampania Jacobsa zbiegła się w czasie z promocją filmu Gone Girl, którego główni bohaterowie trafili na okładkę Entertainment Weekly. Martwa Rosamund Pike leży na stole w objęciach swojego męża.
W sesji dla Vogue Italia, Franca Sozzani postawiła sobie za cel walkę z przemocą domową wobec kobiet. W edytorialu Horror Story, który w większości wzbudzał skrajne emocje, widzimy kobiety uciekające od mężczyzn trzymających broń, a także kobiety martwe, z krwią spływającą po twarzy. Na drugim planie, wygodnie w fotelu siedzi mężczyzna…
Jimmy Choo także sięgnął po motyw zwłok w swojej kampanii z 2006 roku, pokazując kobietę leżącą w bagażniku samochodu. Obok niej stoi mężczyzna z łopatą. Czyżby zamierzał wykopać grób?
Jimmy Choo jesień-zima 2006
Rok później Internet obiegła kontrowersyjna sesja magazynu W z Doutzen Kroes. Na wpół naga modelka, w swojej martwej ręce na jednym ujęciu trzyma wielkiego, pluszowego misia.
Temat kontrowersyjny, który jednak się sprzedaje. Bierność, niepokojąca błogość i seksualność martwej kobiety, odpowiednio wystylizowanej, staje się chodliwym towarem we współczesnym świecie mody.
Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook
tekst: Katarzyna Pietrewicz

Guy Bourdin dla Charles Jourdan

Okładka magazynu Entertainment Weekly
Vogue Italia: Horror Story