contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Moda powinna mieć kontekst - wywiad z Olą Bąkowską

Natalia Wąsik

Ola Bąkowska/fot. Anna Sadłowska

Ola Bąkowska/fot. Anna Sadłowska

Projektowała kiedyś ubrania, wystąpiła też w pierwszej edycji programu „Project Runway”. Obecnie studiuje na kierunku Innovation Management w londyńskim Central Saint Martins i prowadzi bloga. Nie można nazwać jej ani projektantką, ani blogerką. Ola Bąkowska robi coś więcej.  Ona ma wpływ na to, jak moda wyglądać będzie jutro. 

Skąd w Twoim życiu wzięło się zainteresowanie modą etyczną? 
Nie jest to zbyt popularny temat w Polsce. Myślę, że nie jest też popularny wśród ludzi, którzy się modą zajmują. Wiąże się z aktywizmem, byciem społecznikiem. Znajduje się na pograniczu światów, z którymi moda nie zawsze ma coś wspólnego. Kiedy dostałam się na studia magisterskie w Łodzi, brakowało mi celu i motywacji. Wtedy pojechałam na wymianę studencką Erasmus do Helsinek i wybrałam zajęcia o nazwie „Etyczne i ekologiczne zagadnienia w modzie”. Nie interesowałam się wcześniej tym tematem, ale okazało się, że był to bardzo dobry wybór. Postanowiłam wtedy, że moja kolekcja dyplomowa będzie zrobiona lokalnie i jak najbardziej ekologicznie. 

kolekcja dyplomowa Oli/fot. Monika Jelińska, modelka Klementyna Dmowska

kolekcja dyplomowa Oli/fot. Monika Jelińska, modelka Klementyna Dmowska

Jak długo pracowałaś jako projektantka?
Projektowanie studiowałam od roku 2009 do 2014. W międzyczasie pracowałam przy pokazach i jako sprzedawca w butikach projektantów. Odbyłam też staż w magazynie Viva! Moda i pracowałam jako asystentka stylistki. Taki był mniej więcej mój kierunek rozwoju. Potem zrobiłam staż w marce transparentnej Honest by w Antwerpii i pracowałam dla Michała Szulca. Od czasu dyplomu postawiłam na materiały certyfikowane i z recyklingu. To było wyzwanie. Na razie porzuciłam moją markę, bo ciężko mi było prowadzić ją na własną rękę i jednocześnie tłumaczyć i promować ideę etycznej mody. 

Ludzie nie są tym zainteresowani często ze względu na niewiedzę. Jak powinno edukować się zwykłego konsumenta? 
To kwestia kultury, wychowania i tego co wynosimy z domu. Troska o środowisko jest coraz popularniejsza w naszym pokoleniu. System edukacji jest pod wpływem  władzy, lobby i mediów. Kiedy jako odbiorców mamy małą grupę ludzi - jak na przykład ty czy ja - mówimy do ludzi, którzy chcą nas słuchać, bo być może myślą podobne. Na większą skalę też na szczęście jest dużo kampanii o świadomej konsumpcji np. organizacji Kupuj Odpowiedzialnie, które informują o pochodzeniu i wpływie na środowisko produktów, których używamy na co dzień. Refleksja.

Ola przed budynkiem University of Arts w Londynie/fot. archiwum prywatne

Ola przed budynkiem University of Arts w Londynie/fot. archiwum prywatne

Skąd czerpiesz wiedzę o modzie? 
Zadano mi to pytanie na rozmowie kwalifikacyjnej do London Collage of Fashion. Zostałam zapytana, skąd wiem, co dzieje się w modzie. Powiedziałam, że w zasadzie jedyną rzeczą, jaką czytam, jest Business of Fashion i — szczerze mówiąc —nie czytam prawie nic innego. Czasami blogi. Poza tym czytam same portale związane z etyczną modą jak Ecouterre, śledzę Parley for the Oceans (platformę, która zajmuje się wyławianiem i przetwarzaniem plastiku z oceanu i współpracuje m.in. z Adidasem), Instytut Cradle-to-cradle, jeden z pionierów ruchu Circular Economy. Dla mnie ważniejsze jest to, żeby czytać rzeczy niezwiązane z modą, jeżeli chcę wiedzieć, co się dzieje. W Polsce natomiast — jeśli chodzi o poszerzanie wiedzy projektantów — uczestniczyłam w inspirujących wydarzeniach Geek Goes Chic organizowanych przez Kasię Golę. To są świetne spotkania dla młodych marek o połączeniu mody i technologii. 

Jak widzisz przyszłość etycznej mody?
To, co motywuje mniej do pracy w etycznej modzie, to aspekt ludzki i kwestia nierówności. Globalne problemy przemysłu mody, to problemy, z którymi boryka się też wiele innych branż. Wszystkie organizacje pozarządowe zajmujące się prawami człowieka i pracownika, prędzej czy później zajmą się również przemysłem odzieżowym, ponieważ jest to przemysł, który wyzyskuje pracowników na globalną skalę. Nie brakuje ludzi krytycznych, którym nie podoba się to, jak ten system działa, co robi z ludźmi, środowiskiem i konsumentami.

Ola i Felicitas Olschewski podczas Tedx na University of Arts w Londynie/fot. archiwum prywatne

Ola i Felicitas Olschewski podczas Tedx na University of Arts w Londynie/fot. archiwum prywatne

Zdjęcia zostały opublikowane dzięki uprzejmości Oli Bąkowskiej. Serdecznie zapraszamy na blog Oli. Więcej informacji znajdziecie również na jej fanpage'u na Facebooku i na Instagramie

rozmawiała: Natalia Wąsik

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook