contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Moda w obiektywie

Katarzyna Pietrewicz

Kampania Marca Jacobsa z Victorią Beckham. Zdjęcia: Juergen Teller/mat. promocyjne Marc Jacobs

Na początku istniała tylko po to, żeby sprzedać produkt. Dzisiaj natomiast fotografia mody odzwierciedla styl życia - to historia składająca się z produktu, miejsca, stylizacji, makijażu, zbudowana według wizji fotografa. Legendy takie jak Richard Avedon czy Helmut Newton utorowały w tej kwestii drogę innym, otwierając modę na nowe pomysły w fotografii. 

Kampania Louis Vuitton na sezon wiosna-lato 2014. Zdjęcia: Peter Lindbergh/mat. promocyjne Louis Vuitton

Współcześni fotografowie potrafią rozwinąć karierę modelki czy stylisty. Nie tylko współpracują z czołowymi magazynami oraz domami mody, ale także definiują elementy kultury, piękna oraz sztuki.

Peter Lindbergh należy do ikon tego zawodu. To on sfotografował pierwszą okładkę Anny Wintour dla Vogue’a. Jego znakiem rozpoznawczym są czarno-białe zdjęcia. 

Okładka amerykańskiego Vogue'a z 1988 roku. Zdjęcia: Peter Lindbergh/mat. prasowe/Vogue

Kampania wykonana dla Comme des Garçons otworzyła mu drzwi do międzynarodowej kariery. W swoim dorobku ma fotografie reklamowe dla wielkich domów mody, które są idealnym odzwierciedleniem jego zamiłowania do subtelnego minimalizmu oraz oszczędnych stylizacji.

Kampania David Yurman na sezon jesień-zima 2013/2014. Zdjęcia: Peter Lindbergh/mat. promocyjne David Yurman

Czasami więź między projektantem a konkretnym fotografem jest na tyle silna, że przeradza się w stałą współpracę. W branży, która jest równie zmienna jak moda, Juergen Teller wyróżnia się spośród innych twórców długotrwałą przyjaźnią i współpracą z niektórymi czołowymi projektantami, takimi jak Helmut Lang, Phoebe Philo czy Vivienne Westwood.

Kampania Vivienne Westwood. Zdjęcia: Juergen Teller/mat. promocyjne Vivienne Westwood

Surowy, przeeksponowany styl Tellera przyciągnął także uwagę Marca Jacobsa. Fotograf uwiecznił każdą kampanię projektanta poczynając od 1998 roku, z takimi gwiazdami jak Winona Ryder czy Sofia Coppola, aż do roku 2013, kiedy odmówił sfotografowania Miley Cyrus. Teller często umieszcza na zdjęciach siebie – w 2005 roku sfotografował się z Cindy Sherman do kampanii Jacobsa. To mistrz uwieczniania surowej rzeczywistości, która bije z jego fotografii.

Kampania Gucci na sezon jesień-zima 1996/1997. Zdjęcia:Mario Testino/mat. promocyjne Gucci

Mario Testino to kolejna gwiazda drugiej strony aparatu fotograficznego. W jego portfolio znajdują się sesje dla największych magazynów mody, top modelek oraz gwiazd show-biznesu. 

Pierwszy wielki sukces w branży odniósł pracując ze stylistką Carine Roitfeld przy prowokacyjnej i nowatorskiej kampanii Gucci. Zresztą, obydwoje uważani są obok Toma Forda za osoby, które przywróciły tej marce dawny blask. 

Jego portfolio zawiera kampanie takich marek jak Burberry, Dolce&Gabbana czy Calvin Klein. Mając już ugruntowaną pozycję pracował z Madonną przy reklamach Versace oraz przy sesji do Vanity Fair. Jednak najbardziej rozpoznawalną kobietą ze zdjęć Testino nie jest chuda modelka w projektach Gucci, ale wesoła i zrelaksowana księżna Diana, którą Testino sfotografował na 5 miesięcy przed jej śmiercią.

Okładka Vanity Fair. Zdjęcia: Mario Testino/mat. prasowe/Vanity Fair

Z Madonną wiąże się jeszcze postać jednego fotografa – Stevena Meisela. Świat mody i muzyki poznał go bliżej dzięki zrobionym Królowej Popu zdjęciom do książki pt. Sex. To właśnie Meisel, obok Petera Lindbergha, jest odpowiedzialny za rozpoczęcie kariery takich supermodelek jak: Linda Evangelista, Naomi Campbell, Lary Stone czy Raquel Zimmerman, którą uwiecznił w Vogue’u oraz w kampaniach Prady. 

Kampania Mulberry na sezon jesień-zima 2009/2010. Zdjęcia:Steven Meisel/mat. promocyjne Mulberry  

Bliska przyjaźń z redaktor naczelną włoskiego Vogue’a – Francą Sozzani, sprawiła, że to właśnie Meisel odpowiedzialny jest za zdjęcia okładkowe wszystkich numerów magazynu ostatnich 20-tu lat. Jest także numerem jeden Anny Wintour, gdyż jako pierwszy fotograf w historii podpisał długotrwały kontrakt z Conde Nast.

Jest ojcem chrzestnym wszystkich modelek – mówi o nim Coca Rocha.

Meisel znany jest z przekraczania granic seksualności, grzeczności czy polityki w swoich zdjęciach. To on był odpowiedzialny za kontrowersyjną reklamę Calvina Kleina oraz nagie zdjęcia modelki Sophie Dahl w reklamie perfum YSL.

Sophie Dahl w reklamie perfum YSL. Zdjęcia: Steven Meisel/mat. promocyjne: YSL

Ciągłe podróże, brak stałego miejsca wcale go nie zniechęcają. Pytany czy nie przeszkadza mu taki styl życia Steven Meisel powiedział:

Większość fotografów umarła pracując: Helmut Newton, Iriving Penn. My nie odchodzimy na emeryturę, pracujemy do samego końca.

Współczesne gwiazdy fotografii wypracowały sobie swój indywidualny styl, wyróżniający ich prace. Są kimś więcej niż artystami – kreują współczesną modę.


O projektantach w roli fotografów przeczytacie w artykule: Po drugiej stronie aparatu

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook 


tekst: Katarzyna Pietrewicz

Steven Meisel dla Vogue Italia/mat. prasowe/Vogue Italia

Kampania Versace na sezon wiosna-lato 2010. Zdjęcia:Mario Testino/mat. promocyjne Versace

Kampania Céline na sezon jesień-zima 2011/2012. Zdjęcia: Juergen Teller/mat. promocyjne Céline