contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Modoterapia, czyli po co Ci tyle ubrań

Jagoda Lisiak

Okładka książki Antoniny Sameckiej "Modoterapia, czyli po co Ci tyle ubrań" 

Projektantka pisze książkę o ubraniach – sytuacja dość nietypowa w polskiej branży mody. W dodatku projektantką tą jest Antonina Samecka – znana przede wszystkim jako jedna z właścicielek Risk. Made in Warsaw. Firmy cenionej w Polsce i zagranicą (m.in. przez magazyn Vogue). Klientki Riska i nie tylko masowo sięgają po książkę.

O ile tytuł poradnika obiecuje dużo, jego wnętrze jest raczej zbiorem rad dla kobiet stawiających pierwsze kroki w świecie mody (choć mężczyźni wykluczeni nie są – w książce pojawia się Piotr Zachara). Książka podzielona jest na trzy części: „Co ja mam na siebie włożyć?”, „Co o tym myślisz?” i „10 rzeczy, których nie musisz robić, ani mieć”.   

Instagram: @riskmadeinwarsaw

Porady trącą lekko typowymi magazynami modowymi. Wśród dodatków wyszczuplających pojawia się „wysoki, postawny mężczyzna u boku – tak dla kontrastu” (str. 72). Ile humoru i niedosłowności by z siebie nie wykrzesać, nie można nazwać tego stosownym. To tak, jakby napisać, że lepiej mieć brzydkie koleżanki – tak dla kontrastu. 

Najmocniejszą częścią książki jest zdecydowanie część druga – zbiór opowieści osób, które używają ubrań świadomie. Zamiast liftingu, leków na ból głowy, w ramach walki z nieśmiałością. O swoich relacjach z ubraniami opowiadają m.in. Maryla Musidłowska (mama autorki), Karolina Sulej (autorka książki „Modni. Od Arkadiusa do Zienia”) i Maja Naskrętska (stylistka). Ciekawie zagląda się w ich szafy dzięki zdjęciom Celestyny Król. Warto opowiadać też o innych funkcjach odzieży niż te pierwotne jak ochrona przed zimnem czy bardzo powszechne tworzenie przynależności poprzez stawanie się kolejnym klonem w Obłędnym Szalu czy Totalnej Aksamitnej Sukience. Basia Czartoryska (fotografka) opowiada o zależności między tym, w jakim mieście przebywa, a tym, jak się ubiera. Anna Tyślerowicz (kostiumografka i scenografka) o tym, jak zaczęła nosić parki, gdy rozpoczęła pracę w filmie. 

Instagram: @riskmadeinwarsaw

Sama autorka pokazuje w trzeciej części książki swój system nagradzania się biżuterią: pierścionek z kameą za zaliczenie pierwszego roku na italianistyce, bransoletka Orskiej za napisanie tej książki. Pierwsze skrzypce gra tam ukazanie relacji ubrania z człowiekiem, nie klonem żyjącym według modowego dekalogu. 

Książka wydana jest niezwykle starannie. Począwszy od ilustracji Igora Kubika, poprzez tryskające barwami fotografie w drugiej części i bardziej stonowane w trzeciej. Każda część jest jednak bardzo spójna. Tak jest też z treścią, choć trzeba zaznaczyć, że jest ona przeznaczona dla osób raczej nieświadomych swojego ciała i możliwości, które daje im odzież. Takim użytkownikom mody książka z pewnością przyjdzie z pomocą. 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Natalia Wąsik