contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Modna i piękna jak...lalka!

Kornelia Piekielna

Magdalena Frąckowiak/Instagram: @frackowiakmagdalena

Uwielbia je każda mała dziewczynka, ale czy tylko dziewczynka może kochać lalki, w tym nie tylko Barbie? Uważnie śledząc modę, można odpowiedzieć na pytanie przecząco.

Zarówno lalki, jak i świat mody inspirują siebie nawzajem.

W 2014 roku, w paryskiej edycji Vogue, pojawiła się sesja, w której wzięły udział Magdalena Frąckowiak i Elizabeth Erm.

Modelki do złudzenia przypominały idealne lalki sprzedawane w pudełkach wraz ze swoimi akcesoriami.

Każde pudełko, w którym znajdowała się modelka jest podpisane nazwiskiem projektanta lub marką. Również ubrania i akcesoria są autorstwa poszczególnych twórców.

Magdalena Frąckowiak/Instagram: @frackowiakmagdalena

W serii zdjęć, które wykonał włoski fotograf Giampaolo Sgura, pojawiło się 12 światowej sławy marek:

Moschino, Gucci, Emporio Armani, Fendi, Dolce&Gabbana, Dior, Louis Vuitton, Ralph Lauren, Valentino, Saint Laurent,  Chanel, Prada.

Historia lalek zaczęła się już w starożytności, jednak znacznie rozwinęła się dopiero po II wojnie światowej, kiedy zaczęły one przypominać te, które obecnie znajdziemy na półkach sklepów, czyli te z gumy oraz plastiku.

"Concetta" - lalka projektu Dolce&Gabbana

Włoski duet - Domenico Dolce i Stefano Gabbana, posunął się o kilka kroków dalej.
Projektanci sprzedają lalki swojego projektu, które mają na sobie ubrania również zaprojektowane przez nich samych.

Lalki można zakupić w mediolańskim butiku przy Corso Venezia.

Lalka w pudełku pojawiła się także, jako akcesoria w postaci torby na pokazie duetu, na sezon wiosna-lato 2015.

Wybiegowe akcesoria, również autorstwa Dolce&Gabbana

O tym, że lalka może być narzędziem ratującym dzieci z najuboższych regionów świata, przekonuje projekt UNICEFu i kilku projektantów (m.in.: Chanel, Dior, Gucci, Dolce&Gabbana, Lanvin).

Dzięki dochodom z licytacji lalek (które w 2013 roku osiągnęły kwotę 200 tys. euro), udało się wspomóc potrzebujące dzieci z Sudanu.

Projekt Chanel dla UNICEF

Lalka projektu Dolce&Gabbana dla UNICEF

Przykłady wykorzystania lalek w świecie mody wcale nie muszą tworzyć pejoratywnej otoczki.

Zawsze będzie kojarzyła się nam z nienaganną Barbie, ale wiele środowisk i organizacji dąży do tego, by też czymś innym, niż nieskazitelny wygląd i zły przykład dla dziewcząt.

Jedno jest pewne - lalka ma niezwykłą moc działania, ze względu na swój uniwersalizm i rozpoznawalność na całym świecie.

 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Kornelia Piekielna

Magdalena Frąckowiak/Instagram: @frackowiakmagdalena