contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Ray-Ban - okulary świata

Katarzyna Pietrewicz

mat. prasowe Ray-Ban

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich marek, która przetrwała zmieniające się trendy i erę disco.

Okulary Ray-Ban stały się ikoną Ameryki i obiektem pożądania ludzi na całym świecie.

mat. prasowe Ray-Ban

Historia okularów Ray-Ban sięga lat 20-tych XX w. W tamtych czasach nowoczesne samoloty umożliwiały coraz dłuższe loty na dużych wysokościach. Piloci częściej skarżyli się na bóle głowy i problemy ze wzrokiem, spowodowane ostrym słońcem.  

W 1930 r. amerykański porucznik John Macready postanowił w końcu załatwić problem i skontaktował się z firmą Bausch&Lomb. Wymagania pilota były proste: okulary miały chronić jego oczy przed słońcem, a jednocześnie miały współgrać z całością stroju.

Jednym słowem, nie miały być szpecące.

mat. prasowe Ray-Ban

mat. prasowe Ray-Ban

Oryginalny prototyp zrobiony był z plastiku i miał soczewki zabarwione na zielono. Firma jednak szybko zmieniła plastik na cienki metal. W 1937 roku nadano marce nazwę Ray-Ban, wywodzącą się od angielskich słów: ban (blokować) i rays (promienie). 

Osobą, która spopularyzowała ten model (nazwany Aviator) był gen. Douglas MacArthur. Jego zdjęcia, zrobione po wylądowaniu na filipińskiej plaży w trakcie II Wojny Światowej, obiegły cały świat i zapewniły okularom rozgłos. 

Okulary stały się hitem ze względu na swój wygląd oraz użyteczność.

W 1952 firma stworzyła kolejny klasyk, czyli Wayfarer, tym razem wykorzystując plastikowe oprawki. 

mat. prasowe Ray-Ban

Ówcześni macho dużego ekranu sami sięgali po produkty marki. Za początek tej długotrwałej przyjaźni odpowiada Humphrey Bogart, chociaż to Jamesa Deana i jego nieśmiertelny look z „Buntownika bez powodu” kojarzy cały świat.

Bob Dylan, Roy Orbison i Marlon Brando byli wielokrotnie widziani w okularach Ray-Ban.

Panie także nie pozostały obojętne na ich urok. Audrey Hepburn, jako Holly Golightly w „Śniadaniu u Tiffany'ego” nie rozstawała się z okularami, a scena przed tytułowym Tiffanym przeszła do historii kina.

Złote czasy miały się jednak niedługo skończyć.

mat. prasowe Ray-Ban

Lata 70-te i 80-te prawie doprowadziły do upadku firmy. Krzykliwe, jaskrawe okulary w stylu disco zahamowały entuzjazm w kierunku marki spopularyzowany przez takich artystów jak Bob Dylan czy Andy Worhol.

Mimo ciągle spadającej sprzedaży, firma postanowiła postawić wszystko na jedną kartę i podpisać umowę z kalifornijską firmą na 50 000 $. Chodziło o lokowanie produktu w filmach i telewizji. Inwestycja zwróciła się w przeciągu roku i w latach 1982-1987 okulary Ray-Ban podbijały mały i duży ekran (m.in. „Blues Brothers”).

Ogromna w tym zasługa Toma Cruise’a. Filmy z jego udziałem podniosły sprzedaż Ray-Ban o 40% - dwukrotnie! 

mat. prasowe Ray-Ban

Zaczęło się od filmu „Ryzykowny Interes” i modelu Wayfarer. Trzy lata później, Cruise zamienił go na model Aviator. Wystarczyło 1,5 godziny latania samolotem, przejażdżki motocyklem, gry w siatkówkę, aby sprzedaż podskoczyła o 50%.

Powrót do korzeni Ray-Ban był strzałem w dziesiątkę. Nienaruszona jeszcze wtedy reputacja Cruise’a, także pomogła.

mat. prasowe Ray-Ban

W latach 90-tych lokowanie produktu było kontynuowane chociażby w filmach „Men In Black” i „Reservoir Dogs”. W tym czasie firma wypuściła serię nowoczesnych i elegancko wyglądających modeli m.in.: Predators, Inertia, Prophecy Gatsby

Kłopoty Bausch&Lomb zmusiły firmę w 1999 roku do sprzedaży marki Ray-Ban włoskiej firmie – Luxottice.

Nowy właściciel pozostał jednak wierny tradycji Ray-Ban zarówno w produkcji, jak i wyglądzie.

mat. prasowe Ray-Ban

Ray-Ban to marka po którą sięgają gwiazdy kina, muzyki i osobowości branży mody. Do wiernych fanów należą Brad Pitt, Kate Moss, Alexa Chung czy Madonna - lista nazwisk nie ma końca.

co przyciąga tysiące ludzi do marki to zdolności unowocześniania modeli z zachowaniem ich oryginalnego charakteru. Ray-Ban to po prostu inwestycja: styl i funkcjonalność w jednym.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

tekst: Katarzyna Pietrewicz
fot. mat. promocyjne Ray-Ban

mat. prasowe Ray-Ban