contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Romans kina z high fashion

Katarzyna Pietrewicz

Audrey Hepburn w kreacji Givenchy/fot. materiały promocyjne filmu Śniadanie u Tiffany'ego

Związek, który od razu przekształcił się w coś poważnego. Pod koniec lat 30-tych XX wieku, kino i moda były już nierozłączne. Filmy oglądane przez miliony widzów miały tak samo silny wpływ na ubrania widziane na ulicach, jak projekty francuskich domów mody. Legenda głosi, że nagi tors Clarka Gable w filmie Ich Noce, doprowadził do prawie 30% spadku sprzedaży męskich kamizelek. W niektórych przypadkach styl jednej postaci, mógł zdefiniować look, który stawał się wyznacznikiem pewnej ery.

Jak stworzyć kultową stylizację, która przetrwa próbę czasu?

Hubertowi de Givenchy i Audrey Hepburn udało się to w Śniadaniu u Tiffany’ego, które wyniosło do statusu ikony czarną suknię z wycięciami na plecach z dodatkiem grubego sznura pereł. Scena nakręcona przed słynnym Tiffanym to jedna z najbardziej rozpoznawalnych scen w historii kina (i mody). 

 Audrey Hepburn w kreacji Givenchy/fot. materiały promocyjne filmu Śniadanie u Tiffany'ego

Audrey Hepburn w kreacji Givenchy/fot. materiały promocyjne filmu Śniadanie u Tiffany'ego

Nie był to jednak pierwszy wspólny projekt pary – w filmie Sabrina aktorka pojawia się w przepięknej gorsetowej kreacji, z obszerną haftowaną spódnicą oraz w podobnej, czarnej kreacji z dekoltem w łódkę, który miał za zadanie przykryć odstające obojczyki gwiazdy. Styl ten stał się tak popularny, że projektant ostatecznie nazwał go décolleté Sabrina.

Givenchy perfekcyjnie rozumiał drobną budowę Hepburn – chłopięcą figurę, długą szyję, duże stopy i uszy. Wiedział, że właśnie te elementy należy eksponować w każdej stylizacji. Relacja muza-mistrz zaowocowała jednym z najbardziej znanych duetów ze świata mody i filmu. Givenchy ubierał aktorkę w prawie wszystkich późniejszych produkcjach z jej udziałem. 

Audrey Hepburn w kreacji Givenchy/fot. materiały promocyjne filmu Sabrina

Kolejnym przykładem niezwykłych relacji była współpraca Catherine Deneuve z Yvesem Saint Laurentem przy filmie Belle de Jour. Projektant, tworząc kreacje dla postaci granej przez Deneuve, musiał przedstawić kobiece fantazje erotyczne w dyskretny sposób, nie odsłaniając za wiele.

Żona, która po południu zmienia się w luksusową prostytutkę, ubiera się w obcisłe, idealnie skrojone kreacje, kończące się tuż nad kolanem. Saint Laurent w kostiumach wykorzystał minimalizm ze swoich wcześniejszych kolekcji.

Sukienka YSL do filmu Belle de Jour

Styl chłopczycy, który pokochały miliony kobiet, wykreowała Diane Keaton w kultowej komedii romantycznej Woody’ego Allena – Annie Hall. W szafie głównej bohaterki pojawiają się męskie kamizelki, spodnie, kapelusze i w szczególności krawaty. Keaton, która na planie nosiła przede wszystkim swoje prywatne ubrania, za wizerunek Annie była odpowiedzialna wspólnie z ulubionym projektantem amerykańskich wyższych sfer – Ralphem Laurenem. 

Krawat, który Keaton nosiła w filmie, osiągnął niesamowity wzrost sprzedaży. Wizerunek Annie całkowicie zmienił koncepcję damskiego ubioru i utorował drogę do zupełnie nowej mody.

 

Plakat do filmu Annie Hall

Mimo iż za kostiumy do filmu Amerykański Żigolak odpowiadał Bernadene C. Mann, to właśnie garnitur Giorgio Armaniego, nie tylko zdefiniował stylowy i narcystyczny charakter postaci, ale również w znacznym stopniu zainicjował w latach 80-tych trend nieskazitelnych włoskich garniturów. 

Amerykański Żigolak to przykład jednej z najbardziej udanych promocji marki na wielkim ekranie. Dzięki tej produkcji Armani spopularyzował luźniejszą formę męskiego garnituru, w odważnych kolorach, wykonanego z wykorzystaniem niecodziennych materiałów. Legenda głosi, że Richard Gere w dalszym ciągu wchodząc do butiku Armaniego, może swobodnie wybierać wszystkie projekty za darmo.

Plakat do filmu Amerykański Żigolak

Udany był także mariaż Jean Paul Gaultier z kinem jeśli chodzi o ultra futurystyczne kostiumy do filmu Luca Bessona Piąty Element. Bandażowy kostium Milli Jovovich doczekał się nawet swojej współczesnej wersji w wykonaniu Rihanny podczas American Music Awards w 2009 roku. W filmie znalazła się ponadto męska spódnica Gaultiera z kolekcji z 1985 roku.

Kostiumy baleriny z Czarnego Łabędzia w wykonaniu Rodarte, kreacje rodem z lat 20-tych Miucci Prady dla Wielkiego Gatsbiego czy buty Manolo Blahnika w filmie Maria Antonina– związek mody z kinem przetrwał niejedną próbę czasu, tworząc kreacje, które stają się czymś więcej niż tylko kostiumami filmowymi. Te projekty tworzą historię mody.


Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Katarzyna Pietrewicz

fot. materiały promocyjne filmu Sabrina

Plakat do filmu Sabrina