contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Storytelling, czyli wyreżyserowana opowieść

Paula Kamińska

 fot. Chanel Spring Summer 2016 Campaign

fot. Chanel Spring Summer 2016 Campaign

Opowiadanie o modzie jest jak reżyserowanie baśni o kolorowym świecie jaki można stworzyć za pomocą kolorów, tkanin i ubrań. Storytelling, czyli opowiadanie historii o firmie, to tendencja w marketingu, popularna w reklamach. Jednak ta technika znana jest już z czasów, gdy tworzono legendy o królewskich sukniach. Takiego narzędzia są świadomi zarządzający domami mody - przy każdej okazji piszą scenariusz na nowe role dla  klientów i chcą zaprosić do swojej bajki. 

Czym jest snucie opowieści o firmie, gdy nowoczesnego klienta nie jest tak łatwo zaskoczyć? Świat mody może bawić się różnymi metodami zdobywania popularności poprzez współpracę z artystami i sztukami wizualnymi. Posługiwanie się spektakularnym obrazem o kreacjach to nie jest nowy zabieg. Już od kilku wieków wysokie krawiectwo zdobywało pozycję wyobrażeniem jakie daje suknia od znanego wówczas krawca, co było krokiem milowym dla historycznych domów mody. 

 fot. Prada Real Fantasies SS 2013 Lookbook

fot. Prada Real Fantasies SS 2013 Lookbook

Stworzenie żywego obrazu ludzi wokół marki pozwala budować historię, która żyje w świadomości społecznej tak długo, jak o niej się mówi. I oto chodzi w sprzedaży dóbr luksusowych. Bo nie sprzedaje się tylko produktów, ale też wyobrażanie jakie na nich zbudujemy. Sukces jest wtedy, gdy uwierzymy w taką historię i chcemy być jej częścią we fragmencie. Czy wybierzemy torebkę, marynarkę czy perfumy - to zależy od naszej wyobraźni.

 Stworzenie kampanii intrygującej i wciągającej obserwatora jest jak dobry film. Opowiadanie historii o marce odzieżowej w taki sposób, który może zachwycić odbiorców to umiejętność podparta współpracą z artystami. Metodę budowania atrakcyjności w taki sposób można połączyć ze współpracą z wieloma branżami kreatywnymi, które będą zaangażowane w tworzenie motywu przewodniego. Przykładem jest dom mody Prada, który regularnie zaprasza do swojego świata surrealistycznych kampanii i filmów, a do filmu promującego „Therapy” (2012) Miuccia Prada zaangażowała m.in. Romana Polańskiego, Maxa Bruna. 

Vanessa Friedman, krytyk mody „New York Times”, zauważa, że „domy mody mogą sięgać do archiwum swojego rzemiosła, ale to projektant musi wiedzieć co ten płaszcz oznacza w historii marki”. Powoływanie się na historię, tła dla marki odzieżowej, buduje skojarzenia jakie przez wiele lat były pielęgnowane w kolekcjach, ugruntowuje pozycję często lepszą niż konkurencja. 
Zainteresowanie biznesem mody motywuje marki do tworzenie filmów o metodach tworzenia produktów z najwyższej półki, pozwala poznać proces „od kuchni”. To jednocześnie wbrew zasadom niedostępności niektórych założeń dla ekskluzywnej mody. Idealnie to pokazuje przypadek marki Chanel, która stworzyła cykl filmów o historii legendarnych produktów np. żakietu. Film przedstawia proces zdobycia materiałów przez Coco Chanel, również opisuje znacznie fasonu tej części garderoby dla ówczesnych kobiet. 

 fot. ujęcie z filmu ,,Therapy'' 

fot. ujęcie z filmu ,,Therapy'' 

Sposób prezentowania wizji na kolekcje oraz charakter strategii promocji popularnych firm  opiera się na obrazie, jaki można wykreować poprzez ukierunkowanie na wizje wokół produktu (np. torebka Hermes). Liczy się reżyseria. Usytuowanie w konkretnej scenerii, poparte inspiracjami, buduje nastrój. Doskonale o tym wiedzą marki. Nowoczesna komunikacja to obraz. To najlepszy sposób na szybkie umiejscowienie się w mediach, ułatwia dotarcie do globalnego klienta, bez względu na bariery językowe, które zanikają kiedy wchodzi się w baśniowy klimat. 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Anna Rasiewicz