contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Wielka moda charytatywnie

Katarzyna Pietrewicz

Projekt Mary Katrantzou dla UNICEF

Czołowi, światowi projektanci często podejmują się stworzenia niezwykłych projektów sygnowanych własnym nazwiskiem, ze sprzedaży których dochód jest przeznaczany na cele charytatywne. 

Podczas minionego Tygodnia Mody w Mediolanie, uczestnicy wydarzenia mody i mieszkańcy miasta mieli okazję chodzić, w dosłownym tego słowa znaczeniu, po twórczości najbardziej znanych, włoskich projektantów. 24 miejskie studzienki zamieniły się w mini dzieła sztuki w ramach wystawy Above the Below – Manhole Cover Art. And the Wired City.

Studzienka Versace

Studzienka Giorgio Armani

Akcja została przeprowadzona po raz trzeci, ale po raz pierwszy uczestniczyli w niej projektanci. Wśród ręcznie malowanych studzienek można podziwiać dzieła Armaniego, Just Cavalli, Missoni, Prady, Versace czy Giuseppe Zanottiego.

Studzienka Missoni

Studzienka Moschino

Studzienka Pady

Studzienka Dsquared2

Wystawę będzie można oglądać aż do stycznia 2016 roku, następnie każdy projekt zostanie skrupulatnie wyczyszczony i odnowiony, by później trafić do domu akcyjnego Christie’s na licytację.

Mediolan to nie jedyne włoskie miasto przyciągające projektantów. W 2013 roku dom mody Fendi zapowiedział przekazanie ponad 2 milionów Euro na odbudowę rzymskiej Fontanny di Trevi, a w 2012 roku Tod’s obiecał wspomóc finansowo rzymskie Koloseum, natomiast Renzo Rosso (twórca Diesla) przeznaczył kilka milionów euro na renowację weneckiego mostu Rialto.

Akcje charytatywne nie znają granic. Im mniej oczywisty projekt, tym większe zamieszanie i zainteresowanie. Intersujący może być mariaż mody i sportu, na przykład z futbolem amerykańskim.

Projektanci tacy jak Diane von Furstenberg, Kenneth Cole, Donna Karan czy Monique Lhuillier z okazji XLVIII finału Superbowl w USA zaprojektowali kaski futbolowe. 

Kask projektu Betsey Johnson

Kask projektu Nicole MIller

Kask projektu Denisa Brasso

Kask projektu Loomstate

Akcja zorganizowana przez ekskluzywny dom handlowy Bloomingdale i CFDA zaowocowała powstaniem 48 niezwykłych kasków haute couture. Projekty składały się z przeróżnych materiałów, poczynając od piór i cekinów, a jeden projekt przypominał nawet głowę pandy. Cały dochód z aukcji został przekazany na rzecz fundacji NFL wspierającej zdrowy i bezpieczny rozwój sportowy wśród dzieci i młodzieży.

Na początku tego roku organizacja UNICEF zaprosiła do współpracy 21 największych marek mody i poprosiła o stworzenie stroju dla… pluszowego mopsa! 

Projekt Roberto Cavalli dla UNICEF

Projekt Valentino dla UNICEF

Balmain zaproponował projekt w barokowym stylu, nawiązujący do kolekcji wiosna-lato 2012 roku, Zanotti postawił na prostą skórzano-złotą uprząż, a Valentino zaproponował coś niezwykle minimalistycznego – skórzaną, czerwoną smycz z ćwiekami. Furorę jednak zrobił projekt Missoni, czyli włochaty kombinezon z kapturem, który zamieniał psa w owieczkę oraz Mary Katrantzou, który przypominał kolorową, kryształową zbroję. 

Projekt Missoni dla UNICEF

Najlepiej na świecie ubrane lalki? Wbrew pozorom wcale nie Barbie! 

42 marki, a wśród nich Dior, Chanel, Gucci, Louis Vuitton i Lanvin w 2013 roku zaprezentowały swoje własne wizje lalek. Tematem przewodnim akcji, z której dochód został przekazany na rzecz UNICEF, był Paryż.

Lalka projektu Jean Paul Gaultier

Wśród projektów znajdziemy te ładne i te bardziej przerażające, jak włochata lalka Sonii Rykiel. Lalka Diora to czysty duch haute couture – wieczorowa kreacja i skórzane kwiaty we włosach. Jean Paul Gaultier stowrzył Yvette – kobietę-muzyka z apaszką w kropki, a Karl Lagerfeld użył lalki zaprojektowanej rok wcześniej.

Lalka projektu Chanel

Lalka projektu Lanvin

Czasami jednak nie potrzeba tworzyć czegoś nowego, aby wspomóc szczytne cele. 

Victoria Beckham wywołała furorę wyprzedając swoją szafę, a amerykański artysta Jeff Koons zebrał kultowe torebki Birkin Hermesa od gwiazd takich jak Sofia Coppola i Diane von Furstenberg i wykorzystał je do stworzenia rzeźby. Sprzedaż dzieła zasiliła konto Project Perpetual – Fundacji działającej przy ONZ. 

Vivienne Westwood walcząc o społeczną edukację na rzecz ochrony Arktyki, zaprosiła m.in. George’a Clooney’a, Chrisa Martina i Georgię May Jagger do stworzenia serii zdjęć promujących akcję.

Vivienne Westwood w kampanii na rzecz Arktyki

George Clooney w kampanii na rzecz Arktyki

W Polsce tego typu działania nie są jeszcze prowadzone na tak dużą skalę, ale projektanci mają już na koncie ubrania dla butelek ekskluzywnej wody mineralnej. Butelki były prezentowane w kreacjach z metkami: La Manii, Natalii Jaroszewskiej, Gosi Baczyńskiej, Tomasza Ossolińskiego czy Bizuu.

Butelka projektu (od lewej): Deni Cler, Gosi Baczyńskiej, La Manii

Liczne akcje, w których uczestniczą projektanci, zapewniają środki i zarazem rozgłos wielu szlachetnym inicjatywom. Pozwalają także puścić wodzę fantazji i dają możliwość projektantom stworzenia czegoś odbiegającego od ich codzienności. 


Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook 

tekst: Katarzyna Pietrewicz

Studzienka Etro

Studzienka Salvatore Ferragamo

Studzienka Salvatore Ferragamo

Lalka projektu Sonii Rykiel

Lalka projektu Dolce&Gabbana

Butelki projektu (od lewej): Mokobelle, Bizuu i Natalii Jaroszewskiej 

Butelki projektu (od lewej): Mokobelle, Bizuu i Natalii Jaroszewskiej 

Butelki projektu (od lewej): Bizuu i Gosi Baczyńskiej