contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Wywiad z Anią Radke - adwokatem specjalizującym się w prawie mody w Nowym Jorku

Adrianna Jannasz

Fot. Instagram @aniaradke

Anna Radke to Polka, która z pewnością spełniła swój american dream. Posiada tytuł adwokata specjalizującego się w prawie mody w Nowym Jorku. Swoje doświadczenie zdobywała między innymi w amerykańskiej edycji Vogue'a, Maryam Nassir Zadeh, Coach, Thomson Reuters czy The Fashion Law Group. O tym z jakimi wyzwaniami mierzy się prawnik mody czy o influence marketingu rozmawiała Adrianna Jannasz.

Na co dzień mieszkasz w Nowym Jorku, gdzie zajmujesz się prawem mody. Przyglądając się polskiej modzie, czego twoim zdaniem brakuje? I jakie widzisz różnice.

Estetyką nie ustępujemy czołowym projektantom. Często wybieram ubrania polskich marek i ludzie z całego świata pytają się, gdzie je kupiłam. Jedyne czego nam jeszcze brakuje to pełnowymiarowego, profesjonalnego podejścia. Nasi kreatorzy to wizjonerzy, ale za sukcesem marki stoi sztab ludzi, między innymi osób zajmujących się strategią biznesową, marketingiem, kwestiami prawnymi. To nie jest jeszcze mocna strona branży mody w Polsce.

Fot. Instagram @aniaradke

Skąd w twoim życiu wzięło się zainteresowanie modą i dlaczego Nowy Jork, a nie Florencja czy Paryż?

Jako mała dziewczynka dostawałam skrawki materiałów od krawcowej mojej mamy, tworzyłam z nich stroje dla swoich lalek. W liceum zaczęłam trochę czytać o historii mody, powstawał łódzki tydzień mody... Czułam, że w Polsce ta dziedzina będzie się rozwijać w przyszłości, chciałam ją tworzyć. Wybór na Stany był dosyć oczywisty... zawsze pociągał mnie American Dream. 

Jak wyglądała twoja droga do zostania prawnikiem mody i skąd pomysł na ten zawód?

Pierwszy artykuł o prawie mody napisałam w 2011 roku. Na studiach na kierunku zarządzenie w sektorach mody na Fashion Institute of Technology miałam dwóch mentorów (Madeleine Kaplan i Guillermo Jimenez'a), którzy zainspirowali mnie do aplikacji na studia prawnicze. Na zajęciach u profesor Kaplan pracowałam nad projektem stworzenia linii mebli Prady na zasadzie licencji, a profesorowi Jimenezowi, jednemu z pionierów prawa mody, pomagałam w research'u. 

Fot. Instagram @aniaradke

Z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się prawnik mody?

Z nieustającą walka z podróbkami, rejestracją znaków towarowych, rozbudowywaniem marki na zasadzie licencji, regulacjami dotyczącymi handlu międzynarodowego, pisaniem i negocjowaniem umów komercyjnych różnego typu, kwestiami imigracyjnymi podczas zatrudniania pracowników... Nie narzekamy na nudę :) 

O czym projektanci zapominają w ochronie swojej marki?

Za późno decydują się na rejestrację znaku towarowego, czasem za szybko ją sprzedają, nie podpisują umów z influencerami czy z kontrahentami...

No właśnie - influence marketing! Influencerzy to tak bardzo istotne osoby w dzisiejszym świecie social mediów, z którymi marki zapominają podpisać umów, co jest wynikiem braku oznaczeń pod postem czy podpisania, że post jest sponsorowany … Jakie są konsekwencje, gdy influencer nie dotrzyma umowy?

Ważne jest, by w umowie dokładnie opisać obowiązki influencera. Jeżeli on czy ona się z nich nie wywiąże, można przewidzieć na przykład karę umowną. Możliwości zabezpieczenia się przed taką wpadką jest wiele, a kluczem do sukcesu jest solidny kontrakt. Dodatkowo, w Stanach Zjednoczonych, the Federal Trade Commission reguluje w jaki sposób influencerzy muszą informować swoich obserwujących o tym, że dany post jest sponsorowany (np. #ad czy #sponsored).

Fot. Instagram @aniaradke

Które marki high fashion są twoim zdaniem "top" pod wszystkimi względami i warto z nich brać przykład?

Chyba nie ma takiej marki. Każdej zdarzają się wpadki. Niektóre ceni się za design, inne za podejście do klienta, jeszcze inne za wdrażanie rozwiązań ekologicznych. 

Teraz jest moda na ekologię. Czy to jest przyszłość dzisiejszej mody?

Tak, to prawda. Ekorozwój to priorytet dla wielu firm w przemyśle mody. Myślę, że ogólnie jako społeczeństwo chcemy być bardziej odpowiedzialni i podejmować lepsze decyzje. Jeżeli ekonomia nam na to pozwoli, to uważam, że będziemy inwestować w rzeczy od marek wykorzystujących naturę, dbających o swoich pracowników i inwestujących w organizacje charytatywne. 

Jakie masz rady dla młodych, którzy planują wyjechać z Polski i spełnić swój american dream? 

Nie bójcie się wyjść ze swojej strefy komfortu, chłońcie wiedzę, zdobądźcie doświadczenie i wykorzystajcie uzyskane kwalifikacje również na polskim rynku, który bardzo Was potrzebuje.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook