contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Zara - księżniczka sieciówek

Jagoda Lisiak

Zara jesień-zima 2016

Jak to możliwe, że ubrania z wybiegu można w bardzo krótkim czasie kupić za ułamek ceny w tej popularnej, hiszpańskiej sieciówce? Pytania o jakość ubrań, problemy „inspirowania się" wielkimi projektantami oraz warunki pracy ludzi, którzy je wytwarzają wydają się być przez nas samych zagłuszane… Za niewątpliwym sukcesem Zary stoi współpraca wielu osób oraz rozbudowany system administracji połączony z doświadczeniem. A wszystko to tworzy hiszpański holding odzieżowy Inditex, do którego m.in należą siecówki Massimo Dutti czy Stradivarius. Pierwszy butik Zary powstał w 1975 roku, a dzisiaj na całym świecie działa 2100 butików w 88 krajach. 

Pierwszym czynnikiem, który stoi za sukcesem marki są strategiczne lokalizacje sklepów oraz ciekawe, zachęcające do odwiedzin wystawy. Sklepy marki ulokowane są zazwyczaj w często odwiedzanych, ogólnodostępnych miejscach, w ich wystroju nie ma miejsca na przepych i nie różnią się zbytnio od butików wielkich projektantów. Zaraz po wejściu sklepu klient ma mieć poczucie, że obcuje z marką luksusową - na pierwszych wieszakach wiszą modele z dobrych (jak na sieciówkowe standardy) tkanin, w dalszej części sklepu można znaleźć rzeczy gorszej jakości, wyprodukowane zazwyczaj w krajach wschodnich. 

Zara TRF jesień-zima 2016/2017

Kolejnym bardzo istotnym czynnikiem są ekipy trend scouts'ów, które wyszukują trendy na ulicach światowych metropolii, czy na pokazach mody. Przypatrują się oni stylowi ulicy i wyszukują to w czym ludzie najchętniej chodzą, a później wprowadzają to do swojej oferty. Gdy na pokazach najczęściej pojawiającym się elementem okazuje się np. plisowana spódnica, kilka zdjęć telefonem wystarczy, by w siedzibie Zary stworzyć prototyp, swoistą siostrę bliźniaczkę tej widzianej na wybiegu. Spódnicę testuje się na hiszpańskich i włoskich rynkach, gdy się sprawdzi po tygodniu można ją już kupić w reszcie sklepów na całym świecie. Bardzo charakterystyczne dla Zary jest to, że dwa razy w tygodniu wprowadzane są nowe kolekcje. Rocznie sieciówka produkuje około 30 tysięcy nowych modeli. 

Czynnikiem, który ma niemały wpływ na sprzedaż jest praca zespołu w butiku. Co wieczór sklepy przesyłają do głównej siedziby marki w Arteixo raport o tym, które modele sprzedają się najlepiej. Pozwala to na szybką produkcję kolejnych milionów identycznych sztuk. Dlatego nikogo nie dziwi, gdy po dwóch przeciwnych stronach globu, można zobaczyć dwie osoby w identycznej kurtce. Zara znakomicie analizuje środowisko branży oraz samych nabywców swoich ubrań, za wszelką cenę wychodzi na przeciw ich oczekiwaniom. 

Zara urosła w potęgę dzięki swojej konsekwencji i zdefiniowanemu modelowi biznesowemu. Mało która marka może z nią konkurować. 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Joanna Dudek