contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

KWESTIA MODY

Związek doskonały: pop-art i moda

Katarzyna Pietrewicz

Projekty Versace z obrazami Warhola

Kreatywne branże z reguły potrzebują siebie nawzajem, żeby przetrwać – sztuka czerpie z muzyki, muzyka – ze sztuki, a moda bierze po trochu z każdej dziedziny. Niektóre nurty sztuki w połączeniu z modą, wywierają jednak niezapomniane wrażenie. 

Pop-art w latach 60-tych zniwelował rozbieżności między sztuką wysoką i niską, stając się punktem zwrotnym w relacjach między sztuką a modą.

Andy Warhol na okładce Interview

Główną ikoną tego niezwykle popularnego kierunku był Andy Warhol, który przekonywał, że nawet rzeczy codziennego użytku, produkowane masowo, mogą być sztuką.

Sam zaczynał jako ilustrator mody, nic więc dziwnego, że jedno z jego największych dzieł – puszka po zupie Campbell, została zamieniona w słynną The Soup Dress w 1966 roku.

To był początek silnego związku artysty z branżą mody, który przypieczętował współpracą z projektantem Yvesem Saint Laurentem. 

Portret Yves Saint Laurenta autorstwa Andy'ego Warhola

Projektant, który sam przekształcił słynny obraz Pieta Mondriana w sukienkę, poddany został totalnej worholowskiej metamorfozie w formie cztero-panelowego jedwabnego portretu, który Warhol wykonał w 1974 roku.

Inspiracja pop-artem wyraźnie zaznaczyła się także w jego kolekcji YSL na sezon jesień-zima 1966/67.

Oprócz Saint Laurenta, Warhol przyjaźnił się również z Halstonem, którego możemy podziwiać w licznym pracach artysty.

Projektant kolekcjonował dzieła Warhola oraz zlecał mu wykonanie kampanii reklamowych swojej marki.

Kampania marki Halston autorstwa Warhola

Gianni Versace w latach 90-tych sięgnął po słynny obraz Marilyn Monroe autorstwa Warhola, umieszczając go na swoich sukienkach, a dom mody Dior wykorzystał szkice artysty z lat 50-tych w swoich projektach na sezon jesień-zima 2013/14. 

Keith Haring na okładce NY Talk

Keith Haring to współczesny artysta amerykański, który także tworzył w nurcie pop-artu. Vivienne Westwood zainspirowała się jego dziełami, umieszczając je w całej swojej kolekcji jesień-zima 1983/84.

W wywiadach jego prace opisywała jako: magiczny, ezoteryczny język migowy. 

Projektant butów – Nicholas Kirkwood – stworzył niezwykłą, ekskluzywną kolekcję opartą na słynnych dziełach Haringa, takich jak: Safe Sex czy Radiant Baby.

Dom handlowy Collete posunął się dalej, tworząc pop-up-shop wypełniony projektami inspirowanymi dorobkiem Haringa: t-shirty, akcesoria, a nawet deskorolki.

Z żyjących twórców tego nurtu, na pierwszy plan wysuwają się Japończycy: Takashi Murakami i Yayoi Kusama. Łącząc swoją twórczość z modą, przenoszą nas w zupełnie inny świat. 

Torba Louis Vuitton projektu Murakamiego

Torba Louis Vuitton projektu Murakamiego

Źródłem inspiracji Murakamiego jest przede wszystkim manga i anime.

Jego zainteresowanie modą i pop-artem zwróciło uwagę Marca Jacobsa, który będąc jeszcze Dyrektorem Kreatywnym marki Louis Vuitton, zaprosił artystę do stworzenia linii torebek i innych akcesoriów.

Monogramy z elementami charakterystycznymi dla artysty, takimi jak panda czy wiśnie, podbiły rynek mody.

Po Murakamim Louis Vuitton postanowił sprowadzić do świata mody kolejną japońską artystkę – Yayoi Kusamę, znaną przede wszystkim ze swojego zamiłowania do kropek. 

Yayoi Kusama dla Louis Vuitton

Yayoi Kusama dla Louis Vuitton

W 2006 roku Marc Jacobs pojechał do Tokio i zapytał Kusamę, czy nie przyjechałaby do USA zająć się modą. Ta współpraca zaowocowała serią ubrań, torebek, akcesoriów, wystaw sklepowych LV, a także aranżacji samych sklepów.

Torba Louis Vuitton projektu Kusamy

Torba Louis Vuitton projektu Kusamy

Projektanci szukając inspiracji i nowych pomysłów sięgają w przeróżne miejsca, traktując swoje projekty jak płótna, które mogą przyozdobić dziełami sztuki. I właśnie o to chodziło w pop-arcie – sztuka miała być wszędzie.


Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook 

tekst: Katarzyna Pietrewicz

 

Szkic Warhola na torebce Diora z kolekcji jesień-zima 2013/14

Torba Louis Vuitton projektu Murakamiego