contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

LEGENDY MODY

Diane, how?

Katarzyna Pietrewicz

fot. Agencja FORUM

Diane Pernet zaczynała jako projektantka mody w Nowym Jorku przełomu lat 70-tych i 80-tych, tworzyła też kostiumy do filmów, pracowała jako redaktor magazynu Joyce oraz dla portali Elle.com i Vogue.fr

Jest jednym z pierwszych krytyków mody, którzy podbili Internet. Stworzyła opiniotwórczego bloga - AShadedViewOnFashion.com (ASVOF) a także, a może przede wszystkim, festiwal filmów mody - A Shaded View on Fashion Film (ASVOFF).
 
Na spotkanie z Diane przychodzę nieco roztargniony po zamknięciu festiwalu, które odbyło się dzień wcześniej, szybko zbieram myśli, gdy do ciemnej sali, strategicznie spóźniona (trzeba mieć w końcu entrée) wchodzi mroczna, zawoalowana postać.

Ciemne okulary, specyficznie upięte włosy z broszą
w kształcie pająka i matowy, cichy choć zdecydowany głos sprawiają, że sięgam po łyk lodowatej wody. Jeśli szukacie w tej historii koloru, pojawi się dopiero w finale.
 
Co czyni obraz filmem fashion? Jak powinien być skonstruowany?

Lubię kiedy film ma narrację, kiedy opowiada historię, ma początek, rozwinięcie
i koniec. Oczywiście jeśli jest to film fashion, to moda musi grać w nim istotną rolę.

Problem obecnie polega na tym, że większość fotografów mody jest namawianych przez swoich agentów, by wzięli kamerę i zrobili film. Ale to jest ciągle zmienianie zdjęć statycznych w ruchome. A to podstawowa rzecz, której nie chcę, czyli sesji fotograficznej w ruchu. Nie określam tego jako film.

To może być ciekawe jako dodatek na fanpage’u modowego magazynu.

Myślę, że widziałeś kilka filmów z mojego festiwalu. Pierwszy z nich - Holi Holy z pewnością opowiada historię. Oczywiście muzyka jest tam bardzo ważna, ale równie ważne są ubrania. Kolejny - She said, she said to naprawdę ciekawa opowieść o dwóch kobietach.

[oba filmy do obejrzenia pod tekstem - przyp. red.]

Głównym zadaniem dobrego filmu jest wzbudzanie emocji, wciąganie widza i uczynienie go częścią historii.

Co w takim razie z laureatem jednej z pierwszych edycji Twojego festiwalu czyli, z filmem Ruth Hogben dla Gareth’a Pugh? Nie był to film narracyjny?

Ruth Hogben przez wiele lat była prawą ręką Nicka Knighta w SHOWstudio. Moje podejście do filmu fashion i podejście Nicka bardzo się od siebie różnią ponieważ Nick jest fotografem mody i jego naturalną drogą jest rozwijanie koncepcji ruchomego zdjęcia.

Ja wolę narrację. To po prostu inne podejście.

Oczywiście jeśli widzę, że film jest naprawdę świetnym ruchomym zdjęciem, inspirującym
i ciekawym, a tamten film niewątpliwie taki był, to zaproszę jego twórcę na festiwal. Moim głównym celem jest pokazanie różnorodności w spojrzeniu na modę.

Myślę, że możesz zatrzymać czyjąś uwagę ruchomym zdjęciem na 3 minuty, ale możesz osiągnąć dużo więcej jeśli opowiesz mu historię.
 
Na poprzednich edycjach Twojego festiwalu mocno zaznaczali się tacy twórcy jak Bruce Webber, Marco Rosso, Jessica Mitrani etc. Kto teraz wyznacza trendy w filmie fashion?

Bruce Webber jest ze mną od początku festiwalu. Bardzo lubię jego styl, zwłaszcza film dla Yves’a Saint Laurenta sprzed dwóch lat. On i Stuart Blumberg są fotografami mody, ale rozumieją jak działa film.

W tym roku Steven Klein zrobił bardzo ciekawy film dla Aleksandra McQueena, Steven Meisel dla Balenciagi... I oczywiście te filmy, które zaprezentowałam na ostatnim festiwalu.

Bharat Sikka w swojej etiudzie przechodzi od poziomu wizualnego do poziomu społecznego. Najważniejsze dla mnie jest, aby reżyser sprawił, że coś poczuję, wtedy ma to sens.

fot. materiały prasowe Warsaw Fashion Film Festival

Już drugi raz przyjeżdżasz do Polski, aby pokazać filmy z ASVOFF. Podczas Warsaw Fashion Film Festival miałaś szansę zobaczyć kilka polskich produkcji. Co o nich sądzisz?

Wszystkie filmy były technicznie dobre. Ten, który wygrał (KUBATEK THE CONNECTED FLIGHTS, reż. Szymon Pawlik, przyp. red.) przypominał mi filmy holenderskiego twórcy Barta Hessa. Jednak znowu były to ruchome zdjęcia.

Podobał mi się film z plażową scenografią (NUMAPORT - THE BEACH, reż. Natalia Jakubowska, Łukasz Gronowski, przyp. red.), bo bardzo lubię kiedy wprowadza się element dowcipu do świata mody, który na ogół jest dość mroczny.

Ostatni film (E_SSENCE, reż. Piotr Naumowicz, Mariusz Cieniawa przyp. red.) - dużo dłuższy od pozostałych, który był z pewnością stworzony przez kogoś bardzo dobrego technicznie, prawie działał.

Był najbliżej tego, co rozumiem pod pojęciem narracji.

[filmy do obejrzenia pod tekstem - przyp. red.]

Czy mogłabyś wskazać trop młodym twórcom i wymienić kilka elementów dobrego filmu fashion?

Można zrobić dobry film nie mając nawet kamery – zawsze możesz nakręcić go swoim telefonem. Ważny jest pomysł i to, co masz do powiedzenia. Użyj dźwięku by pomógł historii, ale nie myśl, że osiągniesz lepszy efekt „dając głośniej“. Tak było w jednym z polskich filmów, które widziałam podczas festiwalu w Warszawie. Dźwięk był coraz głośniejszy jakby reżyser próbował tym udowodnić, że buduje się jakaś historia, ale tak nie było.

To nie działa w ten sposób.

Jak zrobić dobry film fashion? Oto moje sugestie:
 
1. Weź aktorów zamiast modeli, ponieważ jest to zupełnie inna praca, chyba że masz modeli, którzy naprawdę potrafią grać. I oczywiście zawsze pomaga, jeśli masz kogoś sławnego przed obiektywem

2. Zaangażuj dobrych realizatorów. Wszystkie produkcje, które widziałam na warszawskim festiwalu były na wysokim poziomie realizacyjnym. Montażyści i wszyscy technicy są złotem. Potrafią wziąć coś przeciętnego i zrobić z tego magię.
 
3. Humor - ludzie uwielbiają się śmiać, jednak nie łatwo jest być zabawnym.

4. I najważniejsze - musisz mieć coś do powiedzenia!

Czy kiedykolwiek czułaś się przeładowana obrazami, które oglądasz? Co robisz żeby zatrzymać świeżość  spojrzenia?

To interesujące pytanie - ludzie bardzo często mi je zadają. Moja przygoda z modą trwa prawie 50 lat. Już jako nastolatka uwielbiałam się przebierać.

Samej trudno mi w to uwierzyć, ale wtedy ubierałam się cała na różowo. (śmiech)

Moja „świeżość” trwa tak długo, jak moja ekscytacja modą. Nieustannie staram się uczestniczyć w akcie tworzenia. Zaczynałam w Nowym Jorku od projektowania mody, miałam swoją markę.

Potem, już w Paryżu, stworzyłam bloga i festiwal.

Niebawem wyjdzie linia moich perfum.

Tworzenie to niesamowita zabawa.

Myślę, że jeśli kochasz to co robisz, to nigdy Ci się to nie znudzi.  

 

polub nasz fanpage na FB: Do You Know Fashion 

rozmawiał: Grzegorz Twaróg

Film HOLI HOLY.

Film SHE SAID, SHE SAID.

KUBATEK THE CONNECTED FLIGHTS - film nagrodzony podczas Warsaw Fashion Film Festival.

NUMAPORT - THE BEACH - film pokazywany podczas Warsaw Fashion Film Festival.

E_SSENCE - film pokazywany podczas Warsaw Fashion Film Festival.