contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

LEGENDY MODY

Eleanor Lambert - matka chrzestna New York Fashion Week

Adrianna Jannasz

Eleanor Lambert - amerykańska publicystka mody, prekursorka PR-u, dzięki niej na wybiegach pojawiły się czarnoskóre modelki. Uczyniła Nowy Jork światową stolicą mody. To jej zawdzięcza się powstanie jednego z czterech największych wydarzeń mody na świecie - New York Fashion Week jak i przyczyniła się do utworzenia The Council of Fashion Designers of America (CFDA).

Urodziła się i dorastała w Crawfordsville w stanie Indiana. W czasie dorastania zdała sobie sprawę, że „proste życie” nie jest dla niej i wyruszyła w podróż do Nowego Jorku, aby wyrobić sobie nazwisko. Kiedy tam się przeprowadziła miała zaledwie 22 lata. Podjęła pracę w firmie zajmującej się wydawaniem książek. Odpowiedzialna była za namawianie ówczesnych celebrytów na krótkie wypowiedzi, które widoczne były na okładach. Była w tym niezwykle dobra i jej talent został szybko dostrzeżony i z wydawnictwa przeniosła się do galerii sztuki, gdzie zarabiała dziesięć razy więcej. 

Praca ta, tak bardzo jej się spodobała, że stwierdziła iż nie chce ona promować instytucji lecz ciekawe osobistości. Reprezentowała takie osoby jak Salvadora Dali, Jacksona Pollocka, Oscara de la Renta, któremu przez lata robiła PR za darmo, podobnie jak i wielu innym podopiecznym. „Pieniądze nigdy nie miały dla niej większego znaczenia” - powtarzał Oscar de la Renta. Była pionierką w tym i tak została pierwszą publicystką twórców i odpowiedzialnej za kontakt z mediami.

Eleanor tak bardzo wierzyła w amerykańską modę, że poświęciła życie dla zapewnienia jej sukcesu. Starała się światu udowodnić, że amerykańska moda nie jest gorsza od francuskiej, a wręcz przeciwnie - lepsza. Przed II wojną, kiedy to amerykańska moda skupiała się wyłącznie na sprzedaży, francuska moda obfitowała w wykwintne i bogate butiki. Kiedy Lambert zwierzyła się Diane Vreeland - ówczesnej redaktorce Harper’s Bazaar, że pragnie stworzyć Nowojorski Tydzień Mody na wzór tego organizowanego w Paryżu usłyszała, że ani „Harper’s Bazaar” ani „Vogue” nie będą tym zainteresowane. Zatem zdeterminowana Eleanor obdzwoniła lokalną prasę w całych Stanach Zjednoczonych obiecując reklamę. Udało się! O tyle co na pierwszy zorganizowany New York Fashion Week w 1942 roku przyjechało zaledwie kilku dziennikarzy, o tyle na kolejnym było ich już ponad stu. Reklama wtedy nie była już potrzebna, Lambert wiedziała czym przyciągnąć dziennikarzy. Umiejętnie budowała swoją strategię PR-u zabierając ich do teatrów czy fundując obiady. Oferowała wyłączność, pytała o opinie, dyskutowała pozwalając by czuli się ważni.

Niektóre znajomości były początkiem czegoś zupełnie nowego. Wieloletnia przyjaźń Eleanor z Jackie Kennedy tak mocno zaowocowała, że Jackie powierzyła jej utworzenie The Council of Fashion Designers of America. Propozycję te bez wahania przyjęła. W 2001 roku CFDA utworzyło nagrodę zwaną „Eleanor Lambert Award”, która przyznawana jest osobom, którzy zasługują na wybitne uznanie w branży.

Eleanor była znana prawie wszędzie - nie tylko za jej umiejętności publicystyczne, ale też za styl jaki miała. Uwielbiała nosić turbany i nadwymiarową biżuterię - co było jej znakiem rozpoznawalnym. Zawsze interesowała się promowaniem innych, a nigdy siebie. 

Ostatni raz w pierwszym rzędzie pojawiła się na Nowojorskim Tygodniu Mody we wrześniu 2003 roku. Odeszła w wieku stu lat i jak kiedyś kurator Costume Institute w MoMA - Harold Koda powiedział w „Vanity Fair” - „Świat się zmieniał, ale to co Eleanor stworzyła, dostosowało się i przetrwało jak chrześcijaństwo”.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Adrianna Jannasz