contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

LEGENDY MODY

Historia Versace, dlaczego szaleństwo miało sens

Jagoda Lisiak

Versace wiosna-lato 2009

Od biednego krawca do milionera, tak możemy nazwać historię projektanta z Włoch. To on zapoczątkował nową erę mody, dając jej zielone światło do rywalizacji z paryskim wysokim krawiectwem. Gianni Versace, kreator mody, przyczynił się do budowania włoskiego imperium luksusowych marek odzieżowych. Stworzył własną historię spektakularnego sukcesu odważnych kolekcji, znanych na całym świecie. Wpłynął na kreowanie włoskiego stylu, ale zapłacił za to najwyższą cenę. Jego historia pokazuje, że czasami baśniowa kariera niesie ze sobą koniec bez happy endu. Dramat rodzinny zaczął się w 1997 roku i jest przykładem rozgrywek o firmę, jakie często odbywają się we włoskich rodzinnych kuluarach. 

Dom mody Gianniego Versace zawdzięcza swój fenomen jego ponadprzeciętnemu wizjonerskiemu talentowi oraz intensywnemu udzielaniu się w życiu towarzyskim. Nie bez znaczenia były jego wpływowe przyjaźnie z gwiazdami pop kultury albo z księżną Dianą. Taki był jego sposób na poskromienie artystycznej natury buntownika i zdobywanie zwolenników artystycznego świata.

Młody Versace, po praktyce w rodzinnym mieście, jako jeden z pierwszych, wdrożył nowe rozwiązania krawieckie, a potem postawił na odważne kolory w firmach odzieżowych, gdzie był zatrudniany jako wiodący projektant. Krawcy we Włoszech w latach 50. kopiowali system mody francuskiej i dzięki temu tworzyli popyt na włoskie tkaniny. Gianni stawał się coraz bardziej popularnym projektantem znanych marek odzieżowych, jednocześnie moda włoska tworzyła swoją kolebkę w Mediolanie.

Gianni Versace jesień-zima 1991

Pod wpływem rosnącego zainteresowania włoskimi kreatorami Versace zdecydował się na własny dom mody. W 1977 roku wraz z bratem Santo oraz współpracownikiem Claudio Luti, założył spółkę akcyjną Gianni Versace z kreacjami dla kobiet. Sam projektant odpowiadał za kreatywny obszar działalności, a Santo i Claudio byli odpowiedzialni za stronę finansową. Na jego pierwszy pokaz przyszli wpływowi dziennikarze oraz znani, ówcześni celebryci. Od początku odczuwał wsparcie środowiska, a kontrowersyjne kreacje stały się elementem pożądania odważnej dziewczyny. Błyskotliwa kariera bezkompromisowej taktyki na innowacyjne rozwiązania okazały się wyznacznikiem na zdobywanie popularności na świecie.

Talent Versace wpisał się w odpowiedni czas do zaistnienia na arenie międzynarodowej. Jego kolekcje były kwintesencją bogactwa renesansowej kultury i tęsknoty za elegancją. Odmienność  była widoczna w odważnych cięciach, a zarazem pełnych kunsztu. Niedościgniony wyznawca zasady wyzywającego stylu pokazywał, że moda to sposób na eksponowanie kobiecego ciała. Lata 60.  i 70. poprzedniego wieku były znakomitą okazją do prezentowania nowości, ale z każdym kolejnym rokiem ciekawość klientów była nienasycona. Jego styl bazował na kolorze złotym, podkreślany dodatkami, a przede wszystkim prym wiodły kontrowersyjne zdobienia, często ocierające się o kicz. Taką awangardą lubiły się bawić znakomite modelki – zapraszane  na wybieg, a osobiście przyjaciółki projektanta. Nie dało się przejść obok tego zjawiska obojętnie. 

Nie zawsze talent artystyczny łączy się z odpowiedzialnością za swoje działa. Versace to firma rodzinna założona początkowo przez rodzeństwo: samego Gianniego, brata Santo i siostrę Donatellę. Współtworzyli bardzo chaotyczne przedsięwzięcie, w którym główną rolę odgrywał Gianni. Niestety jego rola buntownika i artysty rodziła liczne konflikty finansowe i personalne. Zabrakło odpowiednich fundamentów w zarządzaniu i strategii na przyszłość. Emocje przysłaniały rzeczywisty obraz marki Versace, tworzonej z pasji do mody,  ale bez wspólnego zaufania.

Okładka książki "Gianni Versace. Biografia."

Kolekcje nie zawsze podobały się publiczności. Gianni Versace nie umiał sobie radzić z krytyką. Jego presja bycia ciągle „na fali”, prowokowała do bywania na licznych przyjęciach, przez co był zamieszany w rozmaite afery. Nie bez znaczenia była jego rozrzutność. Kupował kosztowne rezydencje oraz działa sztuki. 

Firma stawała kilka razy na skraju bankructwa, jednak prawdziwa tragedia wydarzyła się w roku 1997. Tego roku, 15 lipca przy jego rezydencji Casa Casuarina Gianni został zastrzelony w Miami. Historia zbrodni była śledzona przez media i trwała kilka lat. Ten dzień zmienił oblicze marki. Wcześniejsze problemy finansowe okazały się znaczące w przydzieleniu rodzinnego spadku, dlatego dyrektorem kreatywnym została jego siostra. Pod wpływem zmiany właścicieli konieczne były drastyczne zmiany. Aktualnie firma nosi nazwę Versace. Rezydencja została sprzedana w 2015 roku.

Pomimo śmierci projektanta w 1997 roku Versace wciąż jest wymieniany jako ulubiony projektant Włochów. Nie można się dziwić - to on utorował ścieżkę dla nowej ery mody włoskiej. Giorgio Armani tak wspomina sylwetkę swojego ówczesnego rywala: „Człowiek żywiołowy, emanujący radością twórczą, zamiłowaniem do sztuki, z beztroską witalnością. Był wielkim kreatorem, a upływ czasu tylko potwierdza jego talent”. Projektanci w rzeczywistości nigdy się nie poznali, chociaż mieszkali i pracowali w Mediolanie. Ich nazwiska miały determinujący wpływ na identyfikację stylu włoskiego luksusu na światowej arenie. Tworzyli złotą erę dla mody, a zdolności Versace były skrojone na potrzeby ówczesnego społeczeństwa.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Anna Rasiewicz