contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

LEGENDY MODY

Król mody - Paul Poiret

Dominika Ziętara

Kreacje projektu Paula Poireta zilustrowane przez Georgesa Lepape

Sam nazywał siebie „królem mody”, to on pozwolił kobietom odetchnąć  zdejmując z nich gorsety, zrewolucjonizował krój sukni, a także jej kolorystykę.

Jako pierwszy z wielkich krawców wylansował własne perfumy.

Paul Poiret, czyli jeden z największych, a zarazem jeden z pierwszych, kreatorów mody XX wieku.

Urodził się w 1879 roku w Paryżu, gdzie już od dzieciństwa przebywał w świecie mody, jego rodzice prowadzili fabrykę tekstyliów.

Młody Poiret już wtedy marzył, by pewnego dnia zostać słynnym projektantem.

Paul Poiret

Jego droga na szczyt mody zaczęła się od pracy w firmie produkującej parasolki, gdzie na znalezionych skrawkach materiału rysował swoje pierwsze projekty.

Próbki te zainteresowały Jacquesa Douceta, jednego z najbardziej cenionych krawców epoki, który od razu zatrudnił chłopca w swojej szwalni.

Poiret widział w Doucetcie swojego mistrza, był dla niego uosobieniem elegancji, wyczucia, stylu i klasy.

Poważnym krokiem w karierze Paula Poireta było zaprojektowanie płaszcza dla znanej francuskiej aktorki, Gabrielle Réjane.

Uszyty z czarnego tiulu, tafty i satyny, malowany przez popularnego wówczas Billotey'a okazał się przebojem, a opowieści o nim szybko rozeszły się po stolicy.

Kreacje projektu Paula Poireta zilustrowane przez Paula Iribe

Od tego czasu Poiret regularnie projektował kostiumy sceniczne, które za każdym razem zachwycały publiczność.

Po pewnym czasie porzucił pracę u Douceta przechodząc do domu Wortha, który zajmował się szyciem kreacji dla elit dworu i gwiazd estrady, był to także pierwszy w historii dom mody haute coture.

Jego nowa praca zbiegła się z pewnego rodzaju przełomem, kobiety zaczęły oczekiwać od mody prostoty i funkcjonalności z czym musiał zmierzyć się właśnie Poiret tworząc pierwsze nowoczesne sukienki czy słynny kimonowy płaszcz Konfucjusza.

Mimo sukcesu jego projektów, konserwatywny właściciel domu Worth uznał to za obniżanie standardów i zakończył współpracę z Poiretem.

Jednak konflikt sprawił, że w 1903 roku, za pożyczone od matki pieniądze, Paul Poiret otworzył pierwsze, własne atelier.

Kreacje projektu Paula Poireta zilustrowane przez Georgesa Lepape

Ruch ten okazał się niekwestionowanym sukcesem i dał początek całej sieci pracowni.

Kluczem do sukcesu były spektakularne wystawy, które przyciągały rządne nowoczesnych kreacji elity.

Projekty Poireta były silnie inspirowane orientem, a wzorowany na kimonie płaszcz miała w swojej garderobie każda modna paryżanka.

Poiret postanowił rozluźnić górę ubioru, zamieniając gorsety na biustonosze, krępując przy tym dół, proponując wąskie spódnice.

Poprzez jego fascynację Rosyjskimi Baletami Diagilewa w modzie pojawiły się egzotyczne nakrycia głowy, egrety, spodnie haremki i piękne, proste w kroju, ale niezwykle efektownie zdobione suknie.

Kreacje projektu Paula Poireta zilustrowane przez Paula Iribe

Poiret chętnie współpracował także z artystami będącymi przedstawicielami innych dziedzin sztuki.

Tak właśnie powstały unikatowe jak na tamte czasy, albumy z rysunkami Paula Iribe, a później Georgesa Lepape, którzy zilustrowali suknie Poireta.

Ambicje projektanta sprawiły, że bycie królem Paryża stało się dla niego niewystarczające, zamierzał zapisać się w historii mody nie tylko europejskiej, ale także światowej.

Poiret świetnie radził sobie z promowaniem swoich kolekcji. Jego kampanie reklamowe były zakrojone na niebywale szeroką skalę.

Wystawy w butiku, prezentacje w paryskiej rezydencji, prywatne konsultacje z mody, związki z teatrem i artystami oraz słynne przyjęcia w ogrodzie, z których to dedykowane Szeherezadzie przeszło do historii imprez towarzyskich - wszystko to skutecznie budowało królestwo Poireta, które w 1913 roku rozszerzyło się na USA.

Perfumy Rosine na okładce książki "Paul Poiret and his Rosine Perfumes" autorstwa Christie Mayer Lefkowith

Razem z zasięgiem poszerzał się zakres pracy jego marki, która jako pierwsza wprowadziła na rynek własny zapach o nazwie Rosine, a także utworzyła dział projektowania wnętrz.

Wojna przerwała jednak pasmo sukcesów i zmusiła kreatora do zamknięcia domu mody, który ponownie otwarty w 1919 już nigdy nie odzyskał dawnej sławy.

Funkcjonalność, prostota i wyzbyty polotu racjonalizm, których wymagały nowe czasy, nie przekonywały Poireta.

W związku z tym marka popadła w ogromne długi, zlicytowano kolekcję dzieł sztuki Poireta, a w 1929 ogłoszono bankructwo. Projektant stracił wszystko, łącznie z marką, którą od podstaw stworzył.

Pomimo kolejnej, choć nieudanej próby odbudowy imperium w 1932 roku, Paul Poiret zmarł w 1944 roku w nędzy, niedługo przed wystawą obrazów jego autorstwa zorganizowaną przez Jeana Cocteau.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Dominika Ziętara

Natalia Vodianova w sesji zatytułowanej "Hommage to Paul Poiret" autorstwa Stevena Meisela opublikowanej w sierpniowym wydaniu magazynu Vogue w 2012 roku

Paul Poiret na okładce swojej autobiografii zatytułowanej "King of Fashion"