contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

LEGENDY MODY

Mary Quant – matka modowej rewolucji lat 60-tych

Katarzyna Pietrewicz

Mary Quant podczas pokazu swojej kolekcji w 1967 roku/Instagram @60sgoodtimes

Wyczuwała trendy zanim jeszcze opanowywały brytyjskie ulice i jako jedna z pierwszych tworzyła dla młodych ludzi, ceniących sobie swobodę i ekstrawagancję. Nic dziwnego, bo sama dokładnie taka była.

Mary Quant, to brytyjska projektantka urodzona w 1934 roku i jedna z najważniejszych osób we współczesnej historii mody, odpowiedzialna za spopularyzowanie mini i stworzenie tzw. London look.

Interesowała się modą od dziecka, kiedy to cięła na kawałki pościel robiąc sobie nowe ubrania. Na studiach, podczas balu przebierańców, poznała swojego partnera biznesowego i przyszłego męża - Alexandra Plunketta-Greene’a, z którym była szczęśliwie związana aż do jego śmierci w 1990 roku.

Nigdy nie chciała tak naprawdę dorosnąć, a co gorsza ubierać się jak dorośli. Pragnęła wolności i ekstrawagancji oraz rzeczy modnych, ale jednocześnie przystępnych cenowo. W 1955 roku przy pomocy Plunketta-Greene’a, i jeszcze jednego przyjaciela, otworzyła swój pierwszy butik Bazaar, w którym zaczęła sprzedawać własne projekty. 

Była w tym samym wieku, co jej klientela, co było ogromną rzadkością w tamtych czasach, gdyż projektanci nie zwracali uwagi na ludzi młodych, projektując dla starszej grupy wiekowej.

Mary Quant w 1966 roku/Instagram @thegallicrooster

W 1963 roku eksportowała już swoje projekty do USA, robiąc furorę wśród młodych ludzi za oceanem. Bardzo dopasowane swetry, krótkie spódniczki i sukienki, kolorowe rajstopy, topy w kratę bez rękawków, wysokie kozaki, czy przeźroczyste płaszcze przeciwdeszczowe – takie rzeczy można było znaleźć w jej butiku.

Sprzedawała niedrogie, proste ubrania w wyrazistych barwach, które od razu stały się hitem:

Snobizm zniknął z mody, a w naszych sklepach znajdziecie hrabiny i sekretarki kupujące te same sukienki - mawiała

Lata 60-te to początek muzycznej i seksualnej rewolucji, która zmieniła oblicze mody na zawsze. Quant opisywała tę modę jako: arogancką, agresywną i seksowną, a sama miała ogromny wkład w jej spopularyzowanie.

W 1965 roku zaczęła sprzedawać w swoim butiku mini, których nazwę zaczerpnęła od swojego ulubionego modelu samochodu - Mini Coopera. Mimo iż niektórzy twierdzą, że to francuski projektant - Andre Courreges – stworzył spódnicę mini rok wcześniej, to jednak Quant zdecydowanie spopularyzowała ten trend. Sama jednak mówiła, że to dziewczyny z King’s Road wynalazły mini:

Robiłam proste, młodzieżowe ubrania, w których można było się swobodnie poruszać, biegać czy skakać i dostosowywałam ich długość do potrzeb klientów. Sama nosiłam krótkie spódniczki, ale klientki przychodziły i kazały skracać je jeszcze bardziej!

Stworzony przez nią kontrowersyjny look, szybko zyskał nazwę London look: białe, lakierowane, plastikowe, wiązane buty do kolan; mocno obcisły sweter w paski lub wyrazistą kratę i mini.

Mary Quant reklama z 1967 roku

Wkrótce 2 butiki przekształciły się w milionowe imperium, a Quant sprzedawała swoje projekty do prawie wszystkich krajów zachodnich i Japonii. Nie spoczęła jednak na laurach i dalej rozwijała markę wprowadzając w 1966 roku linię kosmetyków, która stała się wielkim sukcesem.

W 1970 roku zaprezentowała hot pants, czyli obcisłe, króciutkie szorty, wykonane z dzianiny lub miękkiego materiału. Projekt z dnia na dzień stał się kolejnym hitem brytyjskiej projektantki. 

W latach 70-tych i 80-tych jej firma powiększała się o kolejne produkty: meble, ręczniki, krawaty, czy kapelusze.

Była chodzącą reklamą swoich własnych projektów, zawsze z kanciastym bobem. Pierwsza projektantka, która używała PCV do projektowania ubrań, spopularyzowała biały, plastikowy kołnierzyk Piotrusia Pana i stworzyła wodoodporny tusz do rzęs.

Mary Quant, to kobieta legenda, prawdziwa bizneswoman, której ubrania stały się ucieleśnieniem seksualnej rewolucji i buntu lat 60-tych:

Kocham wulgarność, dobry gust umarł, wulgarność jest życiem!

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook


Tekst: Katarzyna Pietrewicz