contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

LEGENDY MODY

Richard Avedon i jego era

Katarzyna Pyrek

Shalom Harlow, Amber Valletta, Trish Goff w kampani Versace 1995/fot. Richard Avedon

Historię fotografii, szczególnie tej związaną z modą, można podzielić na dwa etapy.

Przed Richardem Avedonem. I po Richardzie Avedonie.

Ten amerykański fotograf zajął szczególne miejsce pośród firmamentu legend mody. Powtarzał, że żona i kochanka może zdradzić i opuścić, ale praca nigdy tego nie zrobi.

Po II wojnie światowej branża mody potrzebowała czegoś innego niż statyczne czarno-białe zdjęcia. Potrzebowała świeżego powietrza i radości.

I właśnie to dał jej Richard Avedon.

Zdjęcie autorstwa Richarda Avedona/Instagram: ecow

Właśnie on wprowadził ruch do fotografii mody. Nie znosił sztywnych, wyglądających jak posągi kobiet.

Modelki zachęcał do otwartości a nie udawana kogoś kim nie są. Chciał spontaniczności i śmiechu. Nie zawsze można to było uzyskać w mrocznym studiu. Avedon jako pierwszy wyprowadził więc modelki w plener.

Jego zdjęcia charakteryzują się żywą gestykulacją, łączeniem kontrastów.

Kim był?

Urodził się w 1923 roku w Nowym Jorku w rodzinie rosyjskich Żydów.

Miłość do fotografii zaszczepił w nim ojciec. A swój pierwszy aparat młody Richard otrzymał przed ukończeniem 10 roku życia.

Początkowo jego modelką była młodsza siostra Louise. Znawcy zgodnie twierdzą, że młodzieńcze doświadczenia z fotografią wywarły największy wpływ na przyszłą twórczość Avedona.

Amber Valletta w kampanii Versace wiosna 1996/fot. Richard Avedon

Pomimo zamiłowania do robienia zdjęć, Richard wybrał studia dotyczące filozofii i poezji, jednak już po roku opuścił mury alma mater, by rozpocząć fotograficzną karierę.

Był rok 1942.

Środek II wojny światowej. Na wszystkie dziedziny życia wpływały działania wojenne. Również na pracę Avedona. Młody Amerykanin zaciągnął się do marynarki wojennej, gdzie zajmował się zdjęciami identyfikacyjnymi i sekcjami zwłok.

Zaraz po wojnie otworzył swoje studio fotograficzne. Niedługo po tym odkrył go Alexey Brodovitch, dyrektor artystyczny Harper's Bazaar, tym samym proponując mu pracę w czasopiśmie. Pod koniec lat 40. XX wieku współpracował z największymi gazetami, w tym z magazynem Vogue.

Harper's Bazaar styczeń 1947/fot. Richard Avedon

Punktem kulminacyjnym kariery młodzieńca był rok 1955.

Wtedy to Amerykanin stworzył zdjęcie w paryskim cyrku zimowym Bouglione, na którym widnieje jego ulubiona modelka Dovima oraz słonie. Fotografa stała się legendarna.

I to z kilku powodów.

Przede wszystkim Avedon wybrał miejsce do tej pory, z perspektywy branży, niepopularne. Fotografia jest iście surrealistyczna. Przedstawia piękną kobietę, która jest ucieleśnieniem młodości, urody, wolności i delikatności. Zaś słonie prezentują starość, niewolę, siłę, ale też piękno.

Dovima i słonie/fot. Richard Avedon

Avedon zasłynął również z portretów, które pomimo swej pozornej statyczności, do dziś zachwycają swoją delikatnością i żywością.

Na jego filmach można znaleźć zarówno ikony popkultury jak Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor, The Beatles, ale również polityków: Dr. Martin Luther King Jr, Julian Bond, czy Barak Obama.

Był też królem okładek, jego zdjęcia gościły niezliczoną ilość razy na pierwszych stronach magazynów Vogue, Harper’s Bazaar i Life.

Marilyn Monroe na okładce Life, kwiecień 1959r./fot. Richard Avedon

W 1985 roku stworzył serię fotografii „In the American West”, które przestawiały biało-czarne portrety zwyczajnych Amerykanów zmęczonych codzienną pracą.

Zdjęcia budziły sprzeczne uczucia.

Z jednej strony zachwyt wywołany przedstawieniem prawdziwych ludzi. Z drugiej szok, gdyż kontrastowały one z amerykańskim snem lat 80. XX wieku, którym karmiono rzesze młodych i zerwały z romantycznym wizerunkiem Dzikiego Zachodu.

Christy Turlington w kampanii Versace wiosna 1993/fot. Richard Avedon

I choć właśnie te zdjęcia uważa się za przełomowe, każda kolejna fotografia Richarda Avedona przekraczała granice.

Jego i mody.

Kochał to co robił. I jego miłość towarzyszyła mu w ostatnich godzinach życia. Zmarł w 81 roku zaraz po nagle zakończonej sesji zdjęciowej dla The New Yorker.

Dziennik w artykule pożegnalnym napisał, że jego fotografie mody i portrety stworzyły definicję  amerykańskiego stylu zdjęć, piękna i kultury.

 

Więcej o paryskim cyrku Bouglione dowiecie się z artykułu: Paryski cyrk zimowy Bouglione

 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook 

tekst: Katarzyna Pyrek

Harper's Bazaar kwiecień 1965r./fot. Richard Avedon

Stephanie Seymour i Marcus Schenkenberg w kampanii Versace jesień 1993/fot. Richard Avedon

Audrey Hepburn na okładce Harper's Bazaar, kwiecień 1956r./fot. Richard Avedon

Naomi Campbell i Kristen McMenamy w kampanii Versace 1993/fot. Richard Avedon