contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

MODNA MAPA DYKF

KaDeWe – największy europejski dom towarowy

Natalia Wąsik

Kaufhaus des Westens/Instagram: @kadewe_berlin

Kaufhaus des Westens/Instagram: @kadewe_berlin

Słyszy się o nim w szkole, czyta w przewodnikach po Berlinie, w środku można kupić najbardziej luksusowe towary – od torebek Chanel na parterze po najdroższego szampana na piętrze szóstym. Dlaczego KaDeWe jest takie wyjątkowe?

Kaufhaus des Westens (Dom Towarowy Zachodu) został otwarty 27 marca 1907 roku w Schönebergu, zanim ten w roku 1920 został przyłączony do Berlina. Był to jeden z siedmiu domów towarowych należących do Adolfa Jandorfa. Jego nazwa odnosi się do dzielnic Tiergarten, Charlottenburg i Wilmersdorf, które na początku XX wieku były nazywane Nowym Zachodem.

Miał być domem towarowym, który swoimi usługami zadowoli nie tylko najbardziej wybrednych klientów, lecz także będzie konsumcyjną oazą dla przedstawicieli niższych klas społecznych. Należy pamiętać, że Tauentzienstraße, przy której stoi KaDeWe, była wówczas przede wszystkim ulicą domów mieszkalnych. Dopiero w późniejszych latach stała się ona zakupowym bulwarem.

Historia KaDeWe ściśle związana jest z historią Niemiec. W roku 1927 Jandorf sprzedał budynek żydowskiej firmie Hermann Tietz & Co. Po kryzysie finansowym w roku 1929, kłopoty zaczyna mieć również KaDeWe. Płynność finansowa zostaje leczona zaciągniętym kredytem w wysokości 14 milionów marek (około 60 milionów euro), który w roku 1933 – po przejęciu włądy przez Hitlera – zostaje unieważniony. Warunek jest jeden: prezesem firmy musi być Aryjczyk.

Zdjęcie: Natalia Wasik

Zdjęcie: Natalia Wasik

Kolejną tragedią była II wojna światowa. W wyniku bombardowania w listopadzie 1943 roku uszkodzony został dach wraz z całym archiwum prowadzonym od początku istnienia domu towarowego. Po siedmiu latach KaDeWe zostało ponownie otwarte. Według relacji Hansa Aschenbrennera 3 lipca 1950 roku na otwarcie przyszło 180 tysięcy ludzi, a „największym powodzeniem cieszył się smalec i kiełbaski”.

Na początku lat 60 mur berliński z mglistego pomysłu przeistacza się w faktyczny mur dzielący kraj na dwie części – tysiące pracownic z Berlina Wschodniego traci możliwość dojazdu do pracy, a KaDeWe traci klientów z zamożnych dzielnic, które odłączają się od Berlina. Przy odgórnej pomocy płynącej z Bonn w roku 1978 następuje otwarcie nowej części budynku – z początkowych 24 tysięcy metrów kwadratowych, KaDeWe staje się domem towarowym o powierzchni 42 tysięcy metrów kwadratowych.

Prawdziwy boom nastąpił po upadku muru. 10 listopada 1989 roku KaDeWe odwiedziło 200 tysięcy obywateli NRD. Pięć lat później firma została przejęta przez Karstadt Warenhaus AG, który dbał o odpowiedni poziom sprzedawanych tam produktów. Wbrew pozorom produkty firm takich jak Louis Vuitton, Dior czy Chanel można kupić tam od roku 2004, a Céline, Hermès, Longchamp, Rolex i Saint Laurent dopiero od 2012.  

KaDeWe to nie tylko luksusowe ubrania, które można kupić na parterze od niedawna, to przede wszystkim historia – antysemityzm, bombardowanie, podział państwa. Warto o tym pamiętać, choćby zachodząc na ostatnie piętro na kieliszek szampana.

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

 

Tekst: Natalia Wąsik