contact us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

MODNA MAPA DYKF

Paryski cyrk zimowy Bouglione

Dominika Ziętara

Paryski cyrk zimowy na początku XX wieku

Wybudowany w 1852 roku przez Napoleona III paryski cyrk zimowy Bouglione miał być miejscem występów dla przyjezdnych trup cyrkowych oraz orkiestr.

Znajduje się w samym sercu Paryża, w popularnej dzielnicy le Marais, słynącej z bogatej historii i charyzmatycznej atmosfery.

Cirque d’hiver (cyrk zimowy), jeden z najstarszych wciąż działających cyrków, skrywa także fascynujące modowe historie.

Wszystko zaczęło się w sierpniu 1955 roku, kiedy znany z niekonwencjonalnych pomysłów nowojorski fotograf Richard Avedon na miejsce swojej kolejnej sesji wybrał właśnie paryski cyrk zimowy.

Przed obiektywem stanęła Dorothy Virginia Margaret Juba - bardziej znana pod pseudonimem Dovima, uznawana za synonim klasycznej elegancji lat 50. i jedną z najlepiej opłacanych modelek tamtych czasów.

Dovima i Avedon bardzo często pracowali razem, nazywani byli „bliźniętami syjamskimi” mody, rozumieli się bez słów. Avedon uważał swoją muzę za ideał piękna.

Dovima na okładce Vogue'a z 1952 roku

Na zdjęciu Dovima pozuje w towarzystwie słoni, ma na sobie długą, czarną suknię do kostek, przewiązana białą wstęgą, sygnowaną metką domu mody Dior, zaprojektowaną przez 19-letniego Yves Saint Laurenta, ówczesnego asystenta Christiana Diora.

Zdjęcie stało się legendarne z kilku powodów: wspaniałego światła, które doskonale podkreśla pozę modelki, Dovima i słonie to iście surrealistyczna kompozycja, zarówno urzekająca jak i nieoczekiwana.

Elementy kontrastowe nadają obrazowi fascynującą głębię, łączą ze sobą przeciwieństwa: młodość i starość, siłę i delikatność, elegancję i brak gracji, wolność i niewolę.

Wszystko to, w połączeniu z wręcz malarską jakością, czyni fotografię czymś zdecydowanie więcej niż zwykłym zdjęciem mody.

Gdy zostało ono opublikowane we wrześniowym numerze amerykańskiego wydania Harper’s Bazaar pod rządami Carmel Snow od razu zostało uznane za przełomowe.

Dovima i słonie w obiektywie Richarda Avedona/fot. Agencja FORUM

Z czasem moda na chodzenie do cyrku przebrzmiała, więc w latach 80-tych Cirque d’hivier ponownie znalazł się w kręgu zainteresowania świata mody.

W 1989 roku Jean Paul Gaultier właśnie w paryskim cyrku zimowym zaprezentował swoją kolekcję mody męskiej na sezon wiosna/lato 1990.

Kolekcja wywołała niemniejszy entuzjazm niż niezwyczajne miejsce pokazu.

Enfant terrible mody zaprezentował na wybiegu modeli ubranych w spódnice, taliowane marynarki i kozaki.

Połączył także wyraziste kolory z klasyczną, stonowaną paletą barw, a zgromadzona publiczność jak zwykle oniemiała z zachwytu.

Następnego dnia w prasie pojawiła się także ogromna ilość pochlebnych opinii podkreślających geniusz artysty.

Znany ze swoich ekscentrycznych pomysłów Gaultier spopularyzował Cirque d’hiver jako miejsce pokazów mody.

Kilka lat później w 1995 roku publiczność zgromadzona w paryskim cyrku zimowym zobaczyła kolekcję na sezon jesień/zima  Therry’ego Muglera, który świętował wówczas 20-lecie swojej kariery.

Kampania Therry’ego Muglera na sezon jesień/zima 1996/1997

Na wybiegu pojawiły się modelki palące papierosy, taniec, ekstrawagancja i nagie pośladki.

Wyjątkowe show trwało prawie godzinę, kreacje prezentowały najpopularniejsze modelki tamtych czasów: Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Naomi Campbell, Karen Mulder, Nadja Auermann, Eva Herzigova oraz wschodząca gwiazda modelingu - Kate Moss. Ikony przechodziły na zmianę z modelkami w różnym wieku, różnych narodowości, kształtów i typów urody, w rytmach delirycznej muzyki i inscenizacji w stylu klubów go-go.

Rocznicowy pokaz Muglera szybko stał się legendarnym, a jego retro-futurystyczna kolekcja przeszła do historii.

Kolejnym domem mody świętującym  właśnie w paryskim cyrku zimowym był Kenzo, który w 2010 roku obchodził 40-lecie powstania marki.

Kampania Kenzo na sezon wiosna/lato 2011

Antonio Marras, ówczesny dyrektor kreatywny, zaprezentował kolekcję na sezon wiosna/ lato 2011 inspirowaną orientem.

Luźne, niestrukturalne sylwetki podkreślone przewiązanym w talii sznurkiem, nadruki w kształcie abstrakcyjnych kwiatów wiśni i chryzantem, paski i patchwork, kimona, tuniki i sukienki noszone do spodni, a na stopach platformy w stylu gejszy.

Na koniec pokazu projektant oddał hołd dziedzictwu marki prezentując czterdzieści sylwetek - każda odpowiadała stylem jednej z dawnych kolekcji.                  

Świat mody znany jest z niekonwencjonalnych rozwiązań, artyści swoimi ekscentrycznymi pomysłami nadają zapomnianym miejscom nowe życie, tworzą historię, która zaskakuje kolejne pokolenia. Tak było również w przypadku Cirque d’hiver Bouglione, który niespodziewanie stał się świątynią mody.

 

Polub nasz fanpage na FB: DYKF Facebook

tekst: Dominika Ziętara

Dovima na okładce Harper's Bazaar z 1951 roku